De 5 meest onderzochte zaken inzake het kopen van een auto anno 2017

21 december 2016, Paul

Welke 5 topics zijn voor de koper van een nieuwe of gebruikte auto nu van belang anno 2017

naamloos-document-google-documenten

De koper(particulier) van een nieuwe of gebruikte auto gaat uiteraard massaal eerst online kijken voordat hij/zij u verblijd met een bezoek. Echter wat zijn nu de 5 topics die de meeste aandacht vestigen voor die kopers en wat kunnen wij eraan doen, om dit beter te doen, zodat we meer kansen krijgen? Ik was onlangs bij een conferentie in Amerika met Jessica Kain over dit onderwerp!

Nummer 1: 71% van de kopers onderzocht de prijzen

Betekent dit nu dat iedere internet koper een prijskoper is? Uiteraard, iedereen namelijk is een prijskoper. Zonder die informatie kun je daadwerkelijk niet weten of je de auto kan betalen. Echter het betekent zeker niet dat iedereen voor de goedkoopste prijs zou willen kopen. Dan staat er immers zeker niet. Prijs is van belang, uiteraard echter het is een stuk van de informatie die je graag zou willen weten voordat je verder gaat op een specifiek model.

Nummer 2: 68% van de kopers zocht op daadwerkelijke actuele voorraad

Hiermee zie je ook weer dat het dus loont om ook al je nieuwe auto’s die je op voorraad zet online te zetten, op dezelfde wijze dat je doet met gebruikte auto’s. Als 68% van de kopers dit dus relevant vindt(nieuw en gebruikt) dan is het dus een must om er meer werk van te maken. Nu wil ik nog wel de discussie aangaan of dit een verkopers taak is of een marketeers taak, maar goed belangrijk is het zeker! Het overgrote merendeel van deze bezoekers doet dit dus ook niet op een dealerwebsite, maar op een portal zoals Marktplaats, omdat men nog zeker niet een specifieke dealer heeft overwogen.

Nummer 3: 64% van de kopers vergeleek de verschillende modellen

En daar gaan we nu als dealers massaal fout! Immers welke dealer heeft de 5 redenen om merk x te koper in plaats van merk Y? Of met video’s? Er zijn zoveel mannen en vrouwen die het leuk zouden vinden om tegen een geringe vergoeding teksten te maken die daarover gaan! Waarom zou je er geen tekst of video over maken, terwijl je dit wel doet in de showroom als een klant erom vraagt? Nu is dit het domein van de autoweeks en autoblogs terwijl de dealer de informatie heeft om dit zeker te doen!

Nummer 4: 63% van de kopers wil weten wat hun auto waard is!

Meest gevaarlijke van allemaal! Immers de klant is wel in de markt, maar haalt de trekker nog niet over. Hij/zij is op zoek naar informatie inzake prijs. Betekent dus, dat als je die vraagt krijgt en de klant neemt de informatie tot zich zonder direct over te gaan tot aankoop dat het een live lead blijft! Hou de lead bij je, geef hem meer informatie in de weken erna zodat je in de overweging blijft. Een ‘Nee’, of een ‘Dank je wel voor de informatie’ antwoord zegt helemaal niets over de koopbereidheid van deze kopers in de weken erna. Men wil slechts weten hoe ver hun stok reikt.

Nummer 5: 46% van de kopers zocht naar een dealer of naar specifieke informatie over een dealer

Dit zijn natuurlijk de in market shoppers meer onderin de funnel, die mensen die de komende weken gaan kopen zonder daarvoor eerst een lead formulier te hebben ingevuld, of eerst hebben gebeld. Die klanten die opeens voor je deur staan met het verzoek om informatie in persoon. Zoek nu eens zelf op Google naar je merk, je naam van het dealerbedrijf? Sta je er goed op, staan er concurrenten op? Kun je wat verbeteren? Hoe is het met je Google Business pagina? Allemaal zaken die terecht om aandacht vragen!

Maar wat kan ik ermee?

We weten allemaal dat als je minimaal hetzelfde wil verkopen, dat je online aanwezig moet zijn en dat dit beter moet. Dit hoeft zeker niet altijd met meer geld te zijn, maar het begint vrijwel altijd met het besef op welke wijze de klant anno 2017 nu zijn of haar zoektocht naar een nieuwe en of gebruikte auto onderneemt. Snap je deze, en acteer je erop, dan kun je beter omgaan met de shopper die zich elk jaar aanpast aan de nieuwe mogelijkheden.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul