Call tracking als middel om de herkomst van leads te bepalen

Marktplaats maakt call tracking eindelijk mogelijk op ‘schaal’

Source: www.forthea.com

Op Marktplaats.nl is het mogelijk gebruik te maken van “Call Tracking” een revolutionair concept dat aan alle advertenties een specifiek telefoonnummer toewijst. Daardoor is het mogelijk om vast te kunnen stellen waar een lead die belt vandaan komt, of welke advertentie op welk portal de aanzet is geweest tot het gesprek.

Ik kan me voorstellen dat je als dealer niet direct het nut daarvan inziet, maar eerder een gevaar. Want het risico bestaat dat de klant die de auto koopt het verkeerde telefoonnummer in zijn telefoon opslaat. Maar dat is overkomelijk, want in het gehele koopproces zijn er voldoende mogelijkheden om de klant van de juiste contactgegevens te voorzien. Bijvoorbeeld bij aflevering, waarbij je persoonlijk de verschillende telefoonnummers van verkoop en service kunt vermelden. Nu leg ik liever uit welke voordelen call tracking van Marktplaats te bieden heeft.

Meten van je telefoontjes…

Allereerst kun je meten hoeveel call leads je daadwerkelijk krijgt vanuit je investering bij Marktplaats. Dus niet alleen hoeveel online leads, kliks op de detailpagina en biedingen, maar ook het aantal telefonische leads naar aanleiding van de advertentie. De testen die wij met een aantal pilotdealers hebben gedaan lieten zien dat er vaker gebeld werd dan wij in eerste instantie dachten. En dat er op andere tijden gebeld werd dan verwacht. Je ziet nu wanneer de piekmomenten zijn: tijdens de lunch en tussen 17:00 – 21:00. Daarnaast is inzichtelijk hoeveel van die telefonische leads gemist worden en hoe lang de gesprekken zijn. Geloof het of niet, maar we kwamen gesprekken tegen van maar vijf seconden. Als je dat ziet, ben je ongetwijfeld blij dat wij ook laten zien door welk telefoonnummer je gebeld bent. En je daarmee een tweede kans aanreiken om deze best converteerbare lead opnieuw te benaderen.

Mindset van de verkoper

Ten tweede is whispering een uniek element in call tracking dat Marktplaats aanbiedt. Het is een signaal voorafgaand aan het telefoongesprek: wanneer iemand vanuit Marktplaats belt, hoor je eerst een mededeling dat het een beller is van Marktplaats. Het voordeel hiervan is dat iedereen binnen de organisatie direct de juiste mindset heeft om de beller te woord te staan. Zeker als iedereen goed op de hoogte is van het belang van call leads. Bij Nieuweautokopen.nl hebben we ook zo’n functionaliteit en in de praktijk is het echt heel prettig om voordat je de telefoon opneemt te weten waar de klant vandaan komt. Onze verkopers kunnen dan direct de juiste insteek pakken om de dialoog met de klant te openen.

Snelheid van de conversie

Tot slot benadruk ik nog even dat je met call tracking per auto kunt zien hoeveel telefonische leads er binnenkomen en wat er daarna mee gebeurt. Natuurlijk zeggen online leads en biedingen wel degelijk iets over de populariteit van de auto, maar het aantal call leads was voorheen niet te meten. Met call tracking van Marktplaats weet je nu exact wat je investering opbrengt en welk potentieel er is om sneller en meer auto’s te verkopen. De laatste jaren heb ik al veel geschreven over het belang van de call lead en de wens om dit als autobedrijf goed in kaart te brengen. Marktplaats helpt je er nu mee om daadwerkelijk alles uit je potentieel te halen en laat zien waar in het proces nog zaken verbeterd kunnen worden met betrekking tot de online lead opvolging. De call lead, de best converteerbare lead van allemaal, hoort daar zeker bij.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats), nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens Founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is Paul een veel gevraagd spreker bij dealers en importeurs op het gebied van de online automotive.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC