Autodealers: 50% van je Adwords bezoek, zoekt iets anders dan verkoop nieuw!

2 mei 2016, Paul

Nieuw onderzoek bevestigt wat wij eigenlijk allemaal wel weten

Kia Adwords

De autodealer van 2016 zit in de E-commerce business zoals Brian Pasch altijd al zegt. En met de nieuwe hoeveelheid data die over ons wordt uitgestort wordt dit alleen maar duidelijker! Op de laatste NADA 2016 kwamen er twee interessante zaken voorbij die voor Nederlandse dealers ook van belang zijn: 50% van de Adwords klikken zoekt naar service, en er zijn SEO klikkers en SEM klikkers…

Kia mobiele website
Geen responsive website van Kia wat de dealers kansen kost!

50% van de Adwords zoekt naar andere informatie

Dit is wel een puntje, immers vele, vele dealers hebben zogenaamde actiewebsites van bijvoorbeeld DTC Media en Clicks Automotive. Deze bedrijven hebben er een topsport van gemaakt om leads te genereren voor nieuwe auto’s met de laagste Cost per Lead die op dat moment de markt bepaalt. Vaak is er nog een discussie met dealers over de kwaliteit, maar vraag je bijvoorbeeld Frans Heutink van DTC over de stats na 6 maanden dan zie je dat meer dan 50% van de kentekens die getaxeerd zijn daadwerkelijk zijn overgeschreven. Echter 50% van de klikkers zoekt helemaal geen nieuwe auto, maar zoekt informatie over het desbetreffende dealerbedrijf! Een voorbeeld: Je zoekt in Google met de zoekopdracht: Kia Utrecht, dan krijg je de volgende adwords te zien: Kia Voorraad actie, Kia Kooijman Utrecht en Kia Cee’d Voorraad acties.

Dit heeft vrijwel niets te maken met de zoekopdracht, echter de klant die een Kia dealer nodig heeft bijvoorbeeld omdat die een storing heeft op het dashboard, klikt dan gewoon op die adwords(wat de dealer geld kost) komt dan op een Kia website uit die niet mobiel vriendelijk is en daardoor eigenlijk ook waardeloos is. De klant moet kijken, scrollen, uitzoomen om te vinden waar die moet zijn. De Kia Stuntprijs website gaat 100% alleen over auto’s, maar ik denk dat u snapt wat ik bedoel! Als we een betere ROI op onze Adwords campagnes willen hebben, moeten we verder kijken dan alleen het aantal leads, maar ook kijken naar hoeveel andere ‘leads’ zoals calls naar de receptie/magazijn kan ik hiermee bereiken? Immers als je al betaald, waarom dan niet er alles uithalen!

Adwords klikkers

In datzelfde onderzoek kwam namelijk ook naar voren dat veel mensen, en dat wisten wij ook wel eigenlijk, lui zijn. Ze klikken dus op de eerste de beste Adwords advertentie om te kijken of dit een antwoord geeft op hun vragen. Ga er dus niet vanuit dat als je nummer 1 staat organisch, dat je dan niet hoeft te adverteren met bijvoorbeeld Adwords. Immers je concurrent kan dit wel doen, op jouw naam (merknaam, plaats etc.) en pakt daarmee bezoek weg, die eigenlijk op zoek waren naar jou! Dus bescherm zeker 1 ding met Adwords en dat is je eigen merknaam i.c.m. merk en vestigingsplaats!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.