Blog: Automotive dealer Social Media is lokaal.

29 juli 2013, Paul

Social Media voor dealerbedrijven is lokaal.

Facebook, Twitter, Pineterst, Google+, Youtube en ook Linkedin. Zomaar een aantal social media websites waar veel autobedrijven (gelukkig) wel mee bezig zijn. Mediums die gratis zijn en alleen daarom al het waard zijn om er veel aandacht en energie te geven. Nu heb ik in mijn eerdere blogs er vaker aandacht om gevraagd en vooral mijn standpunt dat autobedrijven geen fans hebben is immer nog steeds mijn mening.

Social media voor dealers

Al kijken we maar naar ons zelf, Nieuweautokopen.nl, heeft meer dan 1200 fans op Facebook. Waarvan er 1000 zijn gesponserd…..of te wel ik heb geld betaald om ‘fans’ te krijgen omdat ik iedergeval meer dan 1000likes wilde hebben. Effect daarvan is, dat als ik een super leuk bericht heb van de nieuwe Porsche krijg ik daarop 4 likes, van de +1200. Echte fans engagen vele malen meer. Voorbeeld is de Facebook pagina van Cosmo Trucks. 2550 fans op dit moment, en een foto met voor mij een simpele Daf wordt honderden keren geliked en gedeeld: echte fans.

Lokaal
Social Media is daarom in mijn ogen tweeledig: of je hebt de fanbase wel: Cosmo Trucks of je hebt hem niet: Nieuweautokopen.nl In beide gevallen moet en kun je gewoon vol gas door met Social Media maar wellicht met een andere idee. Stel ik was VW dealer in Groningen dan zou ik mijn Social Media uitingen alleen maar doen in de locale gedachte. Immers, internet en Sociaal Media laten ons alle mogelijkheden zien, echter mensen en dus ook klanten zijn voornamelijk lokaal en persoonlijk gedreven. Al heb je 1500 vrienden op Facebook, je innercircle en daarmee de mensen die invloed hebben op je gedrag zijn er hoogstens 20/25 personen. Social Media voor dealerbedrijven is net als vroeger mond op mond reclame en hoe meer je de locale entiteit uitstraalt des te krachtiger je social media exposure wordt. Je hoeft je namelijk niet te richten op Amsterdam, wordt maar de krachtige locale speler in Groningen die iedereen kent en via zijn Social media platforms de Groningers verbindt. Laat zien, welke kleine en grotere doelen en collectes jullie steunen in Groningen.

Door de platforms goed te gebruiken kunnen de verkopers van die VW dealer locale helden worden, beroemdheden die door het delen van nuttige en waardevolle informatie autoriteiten worden en die daardoor business kunnen generen. Immers het is net als vroeger, autoriteit wint, alleen moet je je nu zelf wat meer online op de borst durven te slaan…..