Blog: de nieuwe 2015 website van Opel is niet heeel erg goed…..

31 mei 2015, Paul

Dealerwebsite van Opel bewijst dat importeurs geen websites voor dealers moeten maken!

Desctop screenshot

Dealerwebsite van Opel bewijst dat importeurs geen websites voor dealers moeten maken!

Opel heeft onlangs nieuwe websites gelanceerd voor haar dealers om deze beter te laten concurreren met andere merken en dealers. Echter als dit de meest belangrijke showroom voor de dealer is, dan weten wij één ding zeker: Opel gaat de digitale klant nooit voor zich winnen.

AdWords
Wat als eerste opvalt is dat Opel namens de dealers de AdWords doet, alleen men laat de dealers niet kiezen op welke url de campagne wordt gedaan. Dat betekent in de praktijk dat bijvoorbeeld op de zoekterm: opel dealer arnhem (waar ik woon) zowel de importeur als Broekhuis exact hetzelfde wil bereiken, immers de klant naar de Opel showroom lokken van Broekhuis. Hetzelfde geldt voor de zoekterm in Amsterdam, Zwolle etc.

Het doel is dus hetzelfde, de dealer is het aanspreekpunt voor de dealer wat bedoel je hiermee?, echter de dealer kiest gelukkig vaak voor een eigen website, met zijn eigen DNA en mogelijkheden van 2015. Als de importeur dan per se een eigen dealerwebsite wil maken voor haar dealers, maak dan een goede website waarop de dealer geen noodzaak meer heeft om zijn eigen dealerwebsite te ontwikkelen.

Responsive?
Als je als Opel dealer dan een website krijgt, anno 2015, dan mag en moet deze aan alle digitale standaarden voldoen. Dit betekent dat deze, ten eerste, responsive moet zijn, oftewel, de website moet zich aanpassen aan het scherm waarop de bezoeker op de website komt (desktop, mobiel, tablet). Onderzoek leert namelijk dat in de US al meer dan 50% van de bezoeken op dealerwebsites mobiel is en dat er op mobiel er 26x meer wordt gebeld dan gemaild. De websites van Opel in kwestie zijn dus niet responsive!

SEO
Op basis van SEO is deze website ook niet vindbaar. Titles op de homepage benoemen als ‘home’ en dat voor elke Opel dealer deden wij in 1995 ook fout, maar 20 jaar later toch echt niet meer! En de titles op /personenautos en op /lease en op eigenlijk alle andere pagina’s zijn zo universeel en op alle Opel websites hetzelfde dat je nooit en te nimmer SEO waarde zult creëren.

Ik kan door blijven gaan
Wat opvalt is dat importeurs moeten weten dat ze niet op de stoel van de retailer moeten gaan zitten en vice versa. Wanneer je dealers verplicht om eenzelfde website af te nemen, die in dit geval ook echt slecht is, zet je dealers op zo’n achterstand ten opzichte van de concurrentie dat alleen meer marketing ze kan redden. Marketing die dan niet op de correcte website converseert, op welke de dealer wil worden getarget, maar op degene die conversiewise nooit kan winnen in deze competitieve wereld die e-commerce heet.

Digtale showroom
Als de importeurs net zoveel aandacht zouden besteden aan alle details van een dealerwebsite, zoals dat ze doen bij een fysieke showroom dan zouden er nooit zulke websites kunnen worden ontwikkeld. De Opel dealerwebsite is de belangrijkste showroom die anno 2015 bestaat en investeren in een goed platform is essentieel! Het blijven ‘zeuren’ over tegeltjes, kleuren van toiletdeuren etc. getuigt niet van besef dat de klant van tegenwoordig meer dan ooit online (in de ZMOT) is. Er moet dan ook gefocust worden op cutting edge online platforms in plaats van op de fysieke showrooms. Opel dealers verdienen een betere online presence met de modellijn die eraan komt.