Blog: Een BMW heeft 1661 VDP views nodig om te verkopen

Welke data kun je nu als autodealer intepreteren in je dagelijkse werkzaamheden?

Data

Deze week had ik de eer om een presentatie te mogen doen namens Marktplaats Zakelijk/Nieuweautokopen.nl op het DSN Top 100 Dealerseminar van Aumacon/Clem Dickman. In deze presentatie ben ik dieper ingegaan in welke data nu relevant zijn voor de autodealer in zijn dagelijkse werkzaamheden. Immers we kunnen meten hoeveel leads binnenkomen op portalen zoals Marktplaats, of via je Adwords Campagne op je eigen website. Daarnaast kun je, en moet je eigenlijk, het aantal calls per marketingbron meten. Zodat je exact weet hoeveel kansen je krijgt uit je marketing investering. Echter als je dit precies meet en weet dus hoeveel auto’s je zou kunnen verkopen dan weet je uiteindelijk nog steeds maar 30%. Immers wij weten dat slechts 30% van de kopers zich van te voren meldt middels een call of online lead. 70% blijft liever anoniem totdat deze koper bij u in de showroom staat. Welke metric zou je dan kunnen gebruiken om deze 70% wel zichtbaar te maken?

VDP Views
De VDP is de meest belangrijke pagina in de automotive. Immers deze Vehicle Detail Page(VDP) vertelt de consument alles over de nieuwe of gebruikte auto die je aanbiedt. Dit kan op uw eigen website zijn, die van de importeur of op een van de portalen. 30% converteert hier dus in een call of online lead. Echter de 70% die dit niet doet, bezoekt dus wel een VDP. Als je dus een marketing inspanning doet, wil je dus dat je bezoekers zoveel mogelijk de VDP pagina bekijken op de website(s). Immers alleen op de homepage, gebeurt er dus niets. Als je dus een Adwords campagne doet op je eigen dealerwebsite met het doel leads genereren op een gebruikte en nieuwe auto en de leads vallen tegen, dan kun je zeggen dat het een slechte campagne was. Maar als je verder kijkt, dan blijkt dat 80% van de bezoekers wel een of meedere VDP pagina’s hebben bekeken waarvan dus 70% fysiek binnen kan komen wandelen…

Marktplaats Data
Als je dan kijkt in de data van Marktplaats dan kun je leuke cijfers omhoog toveren. We kunnen immers van elk merk, cq model een dataprofiel maken. Als je kijkt bij de premium merken dan zie je dat BMW de meeste VDP views nodig heeft om tot een verkoop te promoveren. 1661 views gemiddeld. een Volvo daarin tegen heeft er slechts 851 voor nodig. Heb je dus een gebruikte Volvo staan, dan kun je er cijfermatig vanuit gaan, dat deze na 1600 views wordt verkocht. Als je dus adverteert, of een marketinginspanning doet, welke niet leidt tot meer activiteiten op je VDP views dan doe je dus de verkeerde uitgave. Immers deze activiteit vertaald zich naar 70% van kopers in de ZMOT.

Aantal VDP views Premium

Audi

 

Aantal VDP Views Renault, Dacia, Citroen en Peugeot

Dacia

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC