Er zijn structureel te weinig autoverkopers

Het zomerseizoen brengt stress voor autoverkopers

De laatste jaren hebben we in de autobranche een terugval gehad in de verkoop van nieuwe auto’s. Dit heeft verschillende oorzaken. Onder meer de economie, het beleid van de overheid, en de verschuiving naar parallelimport van jonge gebruikte auto’s. Er ligt echter ook een oorzaak bij onszelf. In tijden van tegenspoed ga je als dealer niet investeren in meer autoverkopers. Je saneert, ook in ondersteunende diensten als de verkoopadministratie. Allemaal heel logisch, maar het gevolg is wel dat dit meer druk legt op de overblijvers.

Manusjes van alles
Door alles tot op de limiet weg te snijden, gaan we het normaal vinden dat de verkoper meer taken voor zijn rekening moet nemen. Hij kan toch prima zelf die auto bestellen, factureren, door de werkplaats heen loodsen, laten poetsen, laten afleveren, en meer? Keerzijde van de medaille is dat de verkoper zich met al dat werk prima kan vermaken, maar dat ook hij een limiet heeft qua aantallen. Bij zo’n vijftien auto’s per maand zijn de weken goed gevuld. En dan sturen importeurs en portals ook nog leads; klanten die ook een snelle respons verwachten. Daar kan in sommige gevallen niet meer aan worden voldaan en verlies je dus kansen.

Vakantie
En dan is het ook nog eens vakantie… Bij Nieuweautokopen.nl worden we in die periode dagelijks gebeld door verkopers die even geen leads willen ontvangen. Dat gaat ongeveer zo: “We zijn al onderbemand, en nu gaat mijn collega ook nog op vakantie en die heeft nog zoveel afleveringen staan. Die afleveringen moet ik ook doen, ik heb er domweg geen tijd voor…” In de zomer is Nederland twee maanden vrij en heeft autokopend Nederland alle tijd om in de showroom in alle rust voorgelicht te worden. En wat doet de branche? Die gaat massaal op vakantie. Het wordt dus tijd dat de verkopers worden gezien als de spitsen in het voetbalelftal. Zij zijn de doorslaggevende factor om meer auto’s te verkopen. Iedere verkoper kan immers prima 25 tot 30 auto’s per maand verkopen aan eindgebruikers, maar alleen als hij niet als dure vliegende keep wordt misbruikt. Het gevolg daarvan is excuusgedrag en zo zul je als dealer nooit de aantallen gaan halen die gezond zijn voor je business. Nee, je moet tegenwoordig hopen op een of ander wonder uit Den Haag, want anders lukt het echt niet.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC