Blog: Leads, of VDP’s?

10 juli 2013, Paul

Wat is het belangrijkste online-meetinstrument voor dealers tegenwoordig?

Wat is tegenwoordig het belangrijkste online-meetinstrument voor dealers?
Vaak krijg ik de vraag van dealers op welke wijze zij occasionportals moeten beoordelen. Kan dat op basis van cijfers in plaats van het onderbuik gevoel?
Je kunt rekenen op basis van leads. Dit is een vrij simpele methode: hoeveel e-mail leads ontvang je van portal X, hoeveel betaal je per maand, deel dat aantal en zeg of je dit er voor over hebt. En ga bij je zelf na wat je hebt gedaan met die lead. Binnen 15 minuten opgevolgd bijvoorbeeld….Volg je na 24 uur op, dan is het statisch gezien al een verloren lead.

Als je ook nog zo verstandig bent om op alle portals verschillende telefoonnummers te plaatsen, zodat je kunt zien hoeveel telefoonleads je krijgt en van welke portal, dan maak je het voor jezelf heel inzichtelijk. Overigens, de verhouding is gemiddeld: 1 e-mail lead op 4 call leads.

Dan VDP’s, oftewel Vehicle Detail Pages. Hoeveel bezochte pagina’s heb je op portal X en deel ook dit cijfer met je abonnementskosten. Is dit lager dan 0,8 cent, dan zit je goed. Zit je daarboven, kijk dan eerst naar je presentatie. Zijn er voldoende en goede foto’s, is de tekst volledig en kloppen de prijzen? Je hoeft niet de goedkoopste te zijn, alles in een bandbreedte van 5% van echt vergelijkbare auto’s is prima. Ligt het dus niet aan de bovenstaande punten, dan heeft het portal wellicht iets uit te leggen qua kosten en bereik.

Beide zaken staan wel in verhouding met elkaar. Hoe meer VDP’s je scoort, des te meer leads. En meer leads betekent meer orders. Het zou prettig zijn als een portal inzichtelijk kan maken hoe vaak er vanuit ‘zijn’ VDP’s naar je wordt gebeld. Ook waardevol om te weten: Hoe verhoudt jouw VDP score zich tot die van de concurrentie? Dit zegt namelijk veel meer, dan alleen maar kijken naar de prijs; dat is slecht 1 stukje van de data. Een slechte VDP score is namelijk een mix van factoren waarin de prijs net zo belangrijk of onbelangrijk is als een correcte en zakelijke beschrijving van de auto, een goede fotoserie en een “one of a kind” presentatievideo.

Voeg daarom geen standaard teksten toe, maar maak unieke content per auto. Voeg informatie toe over de eigenaren, het onderhoud en de specifieke opties. Heeft een MPV DVD schermen achterin? Benadruk die dan, ze zijn voor een MPV veel belangrijker dan voor een sportauto. Krijgen al deze factoren serieuze aandacht, dan garandeer ik u een betere VDP-score, meer leads en uiteindelijk dus ook meer orders……