De Bovag kan zich beter druk maken over de websites van haar leden….

12 september 2017, Paul

Wat is nu het doel van de Bovag?

Logo-BOVAG-Garantie

BOVAG heeft zich als doel gesteld om in Q1 van 2018 een autoportaal te beginnen. Met die site wil de BOVAG dealers en onafhankelijke autobedrijven van méér leads voorzien. Bovendien voor minder geld dan de huidige marktpartijen. Dat is de doelstelling die Peter Niessink (directeur BOVAG) zich onlangs liet ontvallen tijdens een presentatie in het BOVAG-huis. Op zich is het een prima gedachte om een portal te beginnen waarop alle diensten van BOVAG-leden te vinden zijn, met als rode draad de BOVAG-garantie. Dus op de site ook aandacht voor caravans, fietsen en aanhangwagens. Maar als het doel ‘méér voor minder’ is, dan is er echt een gebrek aan kennis van de huidige onlinewereld. Nogmaals, de gedachte is goed, want de BOVAG heeft inderdaad een taak om dealers en onafhankelijke autobedrijven beter te maken in de online automotive. Dat doen ze middels ‘Denk voorruit, denk digitaal’, maar er is meer te verbeteren dan alleen het aantal leads….

Websites van de dealers en onafhankelijke autobedrijven

Als je een rondje doet bij de grotere dealerbedrijven, dan zie je websites die veelal kloppen. Het zijn websites gemaakt met een visie, er is een doel en er is overduidelijk geïnvesteerd. Conversies, zoals leads, zijn op die pagina’s makkelijk te generen en dat is ook vaak één van de doelstellingen van de marketeers van deze dealerbedrijven. Kijk je naar de kleinere dealers en vooral de universelen, dan ga je terug in de tijd. Niet één jaar, maar misschien wel terug tot het jaar 2000.
Onlangs heb ik een groot aantal van deze bedrijven bezocht. Die bedrijven varieerden van Vakgarage’s tot Bosch Car Services tot Subaru-dealers. Al die websites hebben één ding gemeen: het is vrijwel onmogelijk om via die websites leads te creëren! En als de eigen site niet goed genoeg is, dan heb je inderdaad portals nodig om je voorraad te vermarkten en om kansen, dus leads, te generen.

Een aantal voorbeelden

Veel universele autobedrijven maken gebruiken van een i-frame om de voorraad gebruikte auto’s te laten zien op de eigen website. In 2000 was dit makkelijk en vooral goedkoop, tegenwoordig is het volstrekt gedateerd en zorgt het er voor dat je blind bent in de belangrijkste showroom die je hebt: de digitale showroom. In je Google Analytics zijn de auto’s niet te zien, zijn ze een zwarte vlek. Je weet dus niet hoeveel bezoekers en of leads er zijn en je weet niet waar ze vandaan komen. Je weet niets, helemaal niets. (er zijn iframes zoals die van Hexon en Autodata die beter zijn)
Het gaat zelfs zo ver, dat bijvoorbeeld Autotrader.nl iframes heeft draaien op tientallen websites van autobedrijven. Doet de klant een aanvraag via de dealersite, dan krijgt de dealer de melding dat de aanvraag via Autotrader tot stand is gekomen in plaats van dat de eigen website de bron is geweest. Leads worden dus geclaimd door Autotrader, terwijl ze via de dealerwebsite zijn binnengekomen. Zo pompt Autotrader zijn leads en bezoekersaantallen onterecht op.

Scout 1

Als je kijkt naar het voorbeeld hierboven, dan gaat het om een Voorraad Detail Pagina op de website van een universeel autobedrijf, waarop staat dat de aanvraag via autotrader.nl loopt. Als je dan ziet hoe de e-mail (hieronder) naar de klant gaat dan is het stuitend om te zien dat het universele autobedrijf er niet eens op staat qua look en feel! Het is opeens een 100% Autotrader.nl-lead, wat het dus echt niet is. Er zijn honderden van dit soort iframes in de lucht, waardoor autobedrijven never nooit in staat zijn om het beste uit hun website te halen. Ook daar ligt een mooie taak voor de BOVAG om autobedrijven te informeren over de hedendaagse mogelijkheden.

Scout

De Subaru website

Ook dealers kunnen niet om de laatste stand van de techniek heen. Vooral die dealers die ‘gedwongen’ worden om een website te hebben vanuit de importeurswebsite. Subaru is één van die importeurs die een website voor een dealer verplicht stelt, c.q. faciliteert zonder het besef te hebben dat de tijden zijn veranderd. Kijk je daar op de Product Pagina van een gebruikte auto, dan is het niet mogelijk om een offerte aan te vragen zonder een aantal hindernissen te moeten nemen. Zo moet je bij Subaru akkoord geven op de algemene voorwaarden… Dat klopt al niet, want je geeft eigenlijk akkoord op de privacy policy en niet op de algemene voorwaarden, maar goed. Probeer je vervolgens een lead aanvraag in te sturen, dan krijg je de melding ‘not sent’. Verwarrend en niet heel soepeltjes dus. Als je als dealer zulke websites gefaciliteerd krijgt, dan snap ik ook wel dat je portals nodig hebt om in ieder geval met klanten te kunnen communiceren.

 

Schermafbeelding 2017-09-09 om 11.30.22

Welk punt wil je nu maken dan?

Het creëren van meer leads voor minder geld is een nobel streven van de BOVAG. Maar men overziet waarschijnlijk niet dat er een miljoeneninvestering nodig is om enigszins in de buurt te komen van de bezoekersaantallen die nodig zijn om een substantieel aantal leads te kunnen aanleveren. Een voorzichtige schatting van mijn kant: ik denk dat je meer dan 1 miljoen bezoekers nodig hebt. Er zijn legio voorbeelden, zoals hierboven, waarbij de BOVAG zijn dealers en autobedrijven kan helpen om succesvoller te zijn in de online automotive. Dan help je je leden aan de bron, met iets waar ze geen informatie en kennis van hebben, maar waar wel behoefte aan is. Dus BOVAG, laten we ze aan de basis helpen om succesvoller te worden, want dan krijgen de dealers meer controle over hun digitale bereikbaarheid en krijgen ze dus meer succes.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul