Call Tracking 2.0 voor de automotive

25 oktober 2017, Paul

Call Tracking voor autobedrijven in de tweede fase beland!

Call Track manager

#DCDW heeft samen met zijn partner Adcalls de functionaliteiten verder uitgebreid voor Call Tracking. Call Tracking is al gemeengoed bij Marktplaats, maar nu zijn er steeds meer dealer en autobedrijven die kiezen om Call Tracking in te zetten voor al hun marketing kanalen. Bijvoorbeeld om speciale telefoonnummers te plaatsen op Autoscout, Autotrack en ook via Dynamische Call Tracking op de eigen website. Dit geeft meer inzicht in de kansen die marketing biedt en laat ook zien, welk verschil er zit tussen de cijfers van de portalen en daadwerkelijke calls. Dit in zowel de positieve als negatieve kant.

Wij hebben al eerder gezegd: een beetje marketeer weet of hij zijn marketingbudget op een goeie manier besteedt. Je moet simpelweg inzicht hebben of de investeringen in een marketingcampagne zin heeft gehad. Of juist niet. Alleen dan haal je het maximale uit inspanningen en geld. Het leuke aan onze branche is dat we met elkaar steeds slimmer worden, steeds meer kennis opbouwen. Dat geldt ook voor de tools die de marketeer tot zijn beschikking heeft. Call Tracking heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een waardevolle tool die precies inzichtelijk maakt wat er met je investering gebeurt. Voor degenen die niet overtuigd zijn van Call Tracking; Marktplaats werkt er ook volledig mee in alle professionale advertenties. Puur om te laten zien, welke waarde in dit geval Marktplaats heeft.

Desktop screenshot (6)

Wij hebben met onze partner Adcalls de functionaliteit van Call Tracking verder uitgebreid en noemen ‘m Call Track Manager. Voordat ik daar meer over vertel, eerst nog dit: steeds meer dealers en autobedrijven zetten Call Tracking in voor hun marketing kanalen. Bijvoorbeeld door speciale telefoonnummers te plaatsen op Marktplaats, Autoscout, Autotrack en ook via Dynamische Call Tracking op hun eigen website. Dit geeft inzicht in de marketingkansen en het laat de verschillen zien tussen de cijfers van de portals en de werkelijke calls. In het voorbeeld hieronder zie je duidelijk welke kanalen verantwoordelijk zijn voor de call leads. Belangrijke cijfers die helpen om de juiste beslissingen te nemen. Ook niet onbelangrijk: een beetje verkoper weet ook meteen of hij op het juiste spoor zit. Een call lead moet immers een minimale conversie naar een sale hebben van 22%.

Gesprekken naluisteren

Call Track Manager dus. Call Track Manager maakt het mogelijk om ALLE gesprekken tussen de verkoper en de koper na te luisteren. Dus niet incidenteel, maar werkelijk alle gesprekken. Na veel experimenteren hebben wij een modus gevonden om elke dag, namens onze klanten 100% van de gesprekken na te luisteren en deze te kwalificeren.

Kwalificatie gebeurt op basis van de volgende criteria:

  • Vervolg afspraak
  • Geen contact
  • Geen vervolg
  • Handel
  • Vrijblijvende afspraak
  • Geen sales lead
  • Terug belafspraak
  • Afspraak
  • Vrijblijvende afspraak

Desktop screenshot (7)

Kwalificeren is leuk, er moet ook een actie aan gekoppeld worden. De statussen ‘Geen vervolg’ en ‘Vrijblijvende afspraak’ bijvoorbeeld, kunnen worden geëscaleerd naar de verkoopleider of directeur om alsnog de klant te bellen om tot een concrete afspraak te komen. Dit is een belangrijke stap in de leadopvolging: het management kan zich dus concentreren op de escalaties. En dat levert op alle fronten winst op, met een grotere kans op conversie van lead naar sale. Inderdaad, daar waar het om gaat in de branche.

Nog een mooie bijkomstigheid is dat je kunt zien hoe de portals zich tot elkaar verhouden. Is het inderdaad zo dat het ene portal veel meer ‘handel’ calls heeft dan de andere? De commerciële afdeling van de portal zal ongetwijfeld zijn portal als ‘de beste’ promoten, wij maken met Call Track Manager inzichtelijk of ‘de beste’ inderdaad ‘de beste’ is qua volume en kwaliteit.

Demo aanvragen

Wilt u meer weten over Call Tracking en de Call Track Manager? Meld u dan nu aan voor een exclusieve demo waarin wij u in een 30 minuten laten zien dat u een groot aantal extra sales kunt doen uit de salescalls die nu niet op de juiste wijze worden gevoerd.

De demo is geheel vrijblijvend en aanmelden kan hier.

aanmelden-button59457

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul