Content marketing voor dealers en autobedrijven

14 maart 2020, Paul

Met maken van content voor autobedrijven zou makkelijk moeten zijn!

Merkdealers en onafhankelijke autobedrijven kunnen op verschillende manieren bezoekers naar hun digitale showroom halen. De bekendste en oudste manier zijn advertenties en reclames. Bijvoorbeeld via Google Ads, portals, lokale media en regionale radio. Deze advertentiekanalen hebben één ding gemeen. Ze kosten direct geld terwijl de return on investment zich nog maar moet bewijzen. Wat kun je als dealer nog meer doen om relevante bezoekers naar je website te leiden?

Content Marketing
Een van de mogelijkheden is content marketing. Content marketing houdt in dat je relevante informatie (content) aan jouw doelgroep aanbiedt. Hoe relevanter de informatie, hoe meer mensen jouw website bezoeken. Content marketing kan je op verschillende manieren aanpakken. Het kan met blogs, video’s, audio of kleine updates. Alles wat relevant, interessant of leuk is voor de klant, kan je gebruiken.

Zelf maak ik sinds 2004 content en dan voornamelijk in de vorm van blogs, artikelen en de laatste jaren steeds vaker in de vorm van video’s, podcasts en updates op verschillende platformen. Is dat veel werk? Jazeker. Je moet er veel energie en creativiteit in steken. Maar je wordt er snel handig in. #DCDW is ontstaan uit content marketing en gegroeid dankzij content marketing.

Genoeg onderwerpen
Ook in het gemiddelde autobedrijf zijn er genoeg onderwerpen waarover je content kan maken. Het gaat erom dat je denkt vanuit de klant. Vaak denken bedrijven dat je met saaie auto’s niets kunt maken en dat dit alleen lukt met exclusieve auto’s of een bijzonder bedrijf. Aan de hand van drie praktijkvoorbeelden laat ik zien dat elk bedrijf aantrekkelijke content kan maken waarmee je klanten helpt, en waarmee je op verschillende platformen bezoekers aantrekt. Van de eigen website tot YouTube en social media.

Opel dealer Liewes
Opel-dealer Liewes in Roden heeft twee jaar op rij de online dealer award voor social media gewonnen. In mijn ogen is dat meer dan terecht. Hendrik Liewes snapt als geen ander dat content belangrijk is, en dat je daarvoor een lange adem nodig hebt. Op video uitleggen hoe cruise control werkt, of hoe je een telefoon met de auto koppelt via Bluetooth, lijkt misschien niet sexy, maar is op de lange termijn wel relevant voor de klant. Deze content is nuttig voor de klant die vandaag zijn nieuwe Opel ophaalt, maar ook voor de klant die over vier jaar zijn gebruikte Opel komt ophalen. De video’s die Hendrik maakt zijn leuk en vernieuwend. Ze trekken niet meteen duizenden views, maar op langere termijn wel. De video’s gaan lang mee, waardoor Hendrik straks de bekendste Opel-verkoper van Nederland wordt. Vanuit deze positie gaat hij vanzelf meer Opels verkopen. Het enige dat Hendrik kan doen om meer rendement uit zijn content te halen, is de video’s omzetten naar geschreven tekst, waardoor deze beter zichtbaar wordt op de website, en zoekmachines de content sneller vinden.

Louwman Exclusive
Louwman Exclusive vind ik een ander sterk voorbeeld. Naamsbekendheid is een currency en wie snapt dit beter dan Alexander Sterk en Louwman Exclusive? Louwman Exclusive laat zien hoe je als autobedrijf succesvol social media kunt inzetten. Video’s, geschreven content, wedstrijden, droomstages, een kijkje achter de schermen: alles komt naar voren op de website en op Facebook. Alles start met de content zelf. Er zijn namelijk wel meer bedrijven met coole sportauto’s, maar de manier waarop Louwman Exclusive deze passie omzet in content die duizenden mensen aantrekt, is uniek. Zo uniek dat de jongste fans van Louwman Exclusive hun vaders McLarens verkopen in plaats van die derde Porsche. En dat allemaal vanuit het plezier en de commitment om dagelijks en wekelijks nieuwe content te maken, zonder dat hier een directe ROI zichtbaar is. Het resultaat is een fanbase van 91.000 mensen – een aantal dat gestaag groeit.

Sam van Dalen
Sam van Dalen is met afstand de meest begenadigde filmmaker in de automotive die ook gewoon auto-ondernemer is. Sam maakt zijn belofte ‘Italië in de polder’ op alle mogelijke manieren waar. Hij is begonnen vanuit de ambitie om Alexander Sterk in te halen. Van daaruit heeft hij zich ontwikkeld tot een contentmaker met video’s met een ongekend hoge creativiteit en kwaliteit. Wanneer je alle uren rekent die Sam in zijn video’s steekt, is de ROI misschien wel negatief. Maar: als ondernemers zijn we de helft van de tijd bezig met onze hobby in de hoop dat we de rest van de tijd betaald krijgen. De video’s van Sam zijn vermakelijk, worden goed bekeken en zijn zo creatief dat menig journaal en nieuwskanaal er melding van maakt. Met als resultaat dat ‘Italië in de polder’ en Sam van Dalen bekende namen zijn geworden, waardoor de verkoop van auto’s toch echt gemakkelijker gaat. Content marketing vergroot de naamsbekendheid van de maker, en mensen kopen nu eenmaal graag van andere mensen die ze kennen.

Bynco
Buy Your Next Car Online of te wel Bynco is bezig met content marketing zoals wij die met Nieuweautokopen.nl ook deden. het schrijven van tientallen blogs op zoek woorden die relevant kunnen zijn. Bijvoorbeeld auto’s met hoge instap. Er zijn tientallen van dat soort Long Tail zoekwoorden waar mensen met een koop intentie de artikelen van Bynco kunnen lezen en daarop verder kunne scrollen op de website. Het duurt lang, je moet creatief zijn, maar Bynco laat zien, dat ze daardoor de SEO op waarde schatten waardoor de hele website door Google op meer waarde wordt geschat.

Deze vier voorbeelden laten zien hoe verschillende autobedrijven omgaan met content marketing. Kan iedereen dit? Ja, natuurlijk! Iedereen kan dit op zijn eigen manier. Misschien kan je goed schrijven. Of ben je handig met audio of video. Of creatief met social media. Er is altijd een manier van content marketing te bedenken die bij jou en jouw bedrijf past. Voor grote dealerholdings is er geen enkel excuus om niet online vragen te beantwoorden die klanten dagelijks stellen. Met eigen content laat je zien dat jij als autobedrijf de specialist bent. Voor kleinere autobedrijven die zijn aangesloten bij een keten is er evenmin een excuus. Een garageformule kan prima marketing bedrijven en content marketing hoort daar anno 2020 gewoon bij.

Het belangrijkste aan succesvolle content marketing is een lange adem. Het kost tijd en moeite voordat het wat oplevert. De ROI is er niet direct waardoor de marketing-KPI wellicht wordt gemist. Toch loont het om vol te houden. Dat zie ik zelf in mijn eigen bedrijf. Van huis uit ben ik geen begenadigd schrijver, podcaster of videomaker, maar ik doe het maar gewoon. Ik krijg regelmatig uitnodigingen om samen te werken of om samen een presentatie te doen, waarbij klanten of partners mij aanspreken op een artikel of een podcast van een halfjaar of een jaar geleden. Uiteindelijk onthouden mensen jouw naam en jouw boodschap. En is dat niet precies waar marketing om draait?