Wat data je allemaal kan vertellen in online sales automotive

11 augustus 2016, Paul

Het maken van meerdere offertes is een succesvolle wijze van leads opvolgen.

leads

Het is een feit dat de klant van 2016 meerdere dealers online afgaat voordat hij zijn beslissing gaat nemen waar te kopen. We weten ook dat men bij de ene dealer een nieuwe auto aanvraagt en bij de andere bijvoorbeeld een gebruikte auto of demo. Dit zijn gunstige tekenen voor die verkopers die daar maximaal hun voordeel mee kunnen doen. Shoppers zijn kopers! Pas bij een keuze uit meerdere zaken kun je vaak als klant een weloverwogen keuze maken. Een keuze uit 1 voorstel is immers geen keuze.

Meerdere offertes maken

Nu is het zo, dat als je een lead ontvangt van een klant die een aanvraag doet van bijvoorbeeld een jong gebruikte Kia Picanto van 2015, dat je dit beantwoordt, maar tevens vergezelt met nog twee voorstellen. Een van een nieuwe Kia Picanto en eentje welke ouder is dan de aanvraag die de klant doet. We hebben immers allemaal sales verloren aan onze concurrent die een demo verkocht in plaats van een nieuwe, terwijl jij diezelfde auto ook had staan, maar de klant vroeg er bij jouw niet om. Nu hebben wij meerdere onderzoeken gedaan naar de lost sales van dealers en daar komt ook uit dat klanten een andere, lees: gebruikte auto hebben gekocht in plaats van de nieuwe auto. Laat je klant dus niet shoppen bij je collega Kia dealer, maar geef hem zelf de mogelijkheden die jij allemaal kan bieden. Je kunt prima meerdere keuzes aanbieden die bij een desbetreffende aanvraag horen. De klant wil namelijk een probleem oplossen en hiermee kun jij laten zien, dat jij diegene bent, die daarvoor de aangewezen verkoper is!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Paul de Vries