Data Insights 2: Het kan: méér en sneller auto’s verkopen

4 maart 2017, Paul

Waarom je met bijvoorbeeld de combinatie Indicata en Marktplaats méér en sneller auto’s kan verkopen

Marktplaats

Op de #NADA 100 in New Orleans is er veel gesproken over statijden van occasions. Een interessante discussie die in Nederland ook veel wordt gevoerd, maar dan op een iets ander niveau. Immers een gemiddelde statijd van 90 dagen wordt hier nog als gemiddeld, tot goed gezien. In de VS geldt zo’n statijd als dramatisch. We weten dat elke auto ons geld kost, maar bij een gemiddelde statijd van 90 dagen kost zo’n auto ons minimaal € 810,- aan rente en afschrijving. Dan is het dus zaak om de auto sneller te verkopen.

Data als hulpmiddel

In de States heb je bedrijven als Vauto. Zij maken inzichtelijk voor welke prijs je welke auto in welke postcode kunt verkopen. Als je van te voren weet dat je een ‘low demand auto’ hebt, dan wordt de auto geprijsd om te verkopen en wordt er méér marketing ingezet om meer eyeballs te generen. Iedereen weet immers dat je je winst vasthoudt in de eerste twee weken. Na die periode gaan rente, afschrijving en courantheid van de auto tegen je werken. Je eerste twee weken zijn dus je sweetspot.

Indicata en Marktplaats

In Nederland helpt Indicata met het bepalen of je een ‘low demand auto’ hebt. Het programma geeft prijs- en statijdinformatie. Stel je nu eens voor dat je een Volvo V70 D5 Polar 2015 binnenkrijgt met de indicatie ‘low demand, gemiddelde statijd 90 dagen +’. De auto is al ingeruild, dus welke optie heb je dan? Bij de NADA kwam de volgende, goed werkende aanpak naar voren: De auto wordt in de eerste twee weken agressief geadverteerd met de juiste marktprijs, waarbij je nog wat kan verdienen. Dus je doet wat je anders ook doet, maar dan gebruik je de kracht van Marktplaats. Bij Marktplaats kennen we features die particulieren wel veel gebruiken, maar autobedrijven te weinig. Een weektopper of fotoknaller krijgt daadwerkelijk meer eyeballs op de auto en genereert dus in een kortere periode meer eyeballs en dus meer noodzakelijke VDP-views waardoor de auto uiteindelijk wel verkoopt. Tevens zou je voor de combinatie kunnen kiezen van Adwords en Dynamic Stock, waarbij je specifiek voor die ‘low demand auto’ een campagne aanzet.

Het waarom?

In feite gaat het erom dat je marketing bedrijft om te verkopen, en meer aandacht vraagt voor de uitdagingen die je hebt. Te vaak hoor ik dat men Marktplaats alleen maar inzet als de auto na 90 dagen niet verkocht is. Zet je Marktplaats vanaf dag 1 in en gebruik je daarbij de features die een positieve ROI geven op je investering, dan zul je zien dat je agressiever bent om de stadagen te beperken en dat je ook ‘low demand auto’s’, sneller en met een beter rendement kunt omzetten.

De meest succesvolle dealers kijken na 14 dagen waarom een auto niet is verkocht aan de hand van de beschikbare data. Hoeveel VDP-views, op welke kanalen, hoeveel online- en call leads en hoeveel fysieke leads zijn er geweest. Kloppen al die cijfers, dan is het slechts een kwestie van dagen voordat de auto zal worden verkocht. Zijn de metrics niet op orde, dan moet je niet direct je prijs verlagen, maar kun je beter eerst proberen om meer tractie naar je auto te krijgen. De prijs verlagen kan altijd nog…

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul