De (digitale) Autoshowroom van de toekomst is: ‘Clicks & Bricks”

2 oktober 2011, Paul

Op 1-12-2011 bestaat Nieuweautokopen.nl alweer 6 jaar! In deze 6 jaar is de Automotive branche maar weinig veranderd. De visie die wij destijds hadden, was dat in 2 jaar tijd 20% van de verkoop online zal gaan! Ondersteund door diverse onderzoeken zoals CapGemini was dat het toekomst beeld voor de branche en voor Nieuweautokopen.nl in het bijzonder!

Elk onderzoek daargelaten, de praktijk is altijd weerbarstiger dan dat je zou denken. De klant de meest belangrijke factor van allemaal was nog niet zo snel over te halen om geheel online een nieuwe auto te kopen! Tuurlijk voor 40% korting op de meest verkochte auto, kun je ze zelfs per telegram verkopen, maar kreten als: “gemak” “prijs” “beschikbaarheid” zijn in theorie makkelijker in te vullen dan in de praktijk!

Nieuweautokopen.nl heeft in deze zes jaar ook diverse veranderingen ondergaan, qua locatie, qua eigenaren, qua look en feel, maar nooit een aanpassing vanuit de oorspronkelijke visie die wij hadden! De klant, moet zijn nieuwe auto, merkonafhankelijk kunnen samenstellen, waarbij de “vraag” van de klant centraal dient te staan en niet het toevallige aanbod van een dealer en of importeur. Daarbij is het voor de klant cruciaal dat de nieuwe auto besteld wordt bij een officiele merkdealer in Nederland en dat service en garantie gewaarborgd zijn. Allemaal factoren waarbij de combinatie “clicks en bricks” van belang zijn!

De klant heeft in deze zes jaar laten zien, dat men het online verkoopkanaal, als serieus alternatief ziet, maar dat hij de “toegevoegde waarde” van een dealer ook ziet. Nu is het zo, dat bij de verkoop van nieuwe auto’s de klanten al jaren zijn opgevoed dat “shoppen” helpt en zie je de kans voor het online kanaal ontstaan.

Nu zullen dealers nooit verdwijnen, echter de huidige overload van dealervestigingen is wel iets wat zijn langste tijd heeft gehad. Teveel outlets, op te dure plekken, waarbij de after-sales voor de winst moet zorgen. Echter doordat de after-sales op een te dure plek zit, zal het uurtarief daarop zijn aangepast waardoor de “fast fitters” van deze wereld er terecht een kans voor open doel in zien!

De combinatie dat een dealer op een A1 locatie moet zitten is door de komst van internet achterhaald, een A1 locatie op de digitale snelweg lijkt mij wijzer. De after-sales op locaties waarbij de klant een eerlijker uurtarief betaald zal de winstgevendheid van dealers doen toenemen. Een dealer zal meer aandacht moeten besteden aan zijn digitale showroom en niet een website met daarin een stukje tekst, occasions en een doorlink naar de importeurswebsite, of nog erger, een door de importeur verplichte website die alle toegevoegde waarde van een ondernemer/dealer teniet doet door een eenheidsworst te maken van alle dealervestigingen.

Komen we terug op Nieuweautokopen.nl. Geboren uit een dealeromgeving, is het de ideale combinatie van de clicks, een goede website waarbij de klanten zich thuisvoelen in combinatie met een sterke autodealerholding die voor de bricks zorg draagt. Of te wel, onze klant heeft de voordelen van de online omgeving en de zekerheid van een dealer!