De ZMOT van de After-Sales afdeling in het autobedrijf.

3 juli 2012, Paul

Afbeelding

ZMOT, een term uit het Google E-book Zero Moment of Thruth beschrijft de steeds veranderde manier van zaken doen van consumenten. Was het vroeger zo, dat het autobedrijf de informatie had, nu is de consument in control over alle beschikbare informatie.

Om iets te verkopen, een product of een dienst is een vraag nodig, een stimulans. De klant van vroeger ging dan bij u langs en ging informeren hoe en wat. De stimulans werd vroeger aangewakkerd door eenzijdige marketing op basis van o.a. prijs of deskundigheid (liever de dealer) De consument van vandaag raadpleegt wel meer dan 10 verschillende bronnen voor informatie, vrijwel allemaal online, voordat de consument een beslissing neemt, welk garage bedrijf hij de kans gaat geven voor zijn onderhoud. Welk bedrijf de beste kwaliteit heeft, of prijs/kwaliteit verhouding. Dit noemt men dus ook wel de ZMOT. En als u eens als consument gaat kijken, hoe komt u er af in de ZMOT? Met uw eigen website, op reviewsites, op blogs, bent u goed vindbaar op de relevante zoektermen in uw eigen omgeving. Al deze factoren bepalen of u kans maakt in de ZMOT.

De eigen website in deze is dan ook cruciaal! Is uw website:  duidelijk, vriendelijk, makkelijk in gebruik, persoonlijk(kan ik zien met wie ik van doen heb-foto),  klantenervaringen, etc. Dat is je sterkste schakel geworden in de online wereld, belangrijker dan je gebouw met stenen, welk signaal geef je de consument in de ZMOT ten opzichte van je concurrentie?

Blijft de consument op uw eigen website, dan begint de First Moment of Thruth –  FMOT, zijn de meer dan 10 bronnen welke de consument heeft bezocht afdoende om de consument op uw website te houden of kan u de consument niet boeien met uw homepage in de eerste drie kritieke seconden die u heeft? Heeft u alle beschikbare middelen om de consument te verleiden tot actie(bellen, mailen of zelf een afspraak maken) of gaat die toch naar een andere concurrent van u?

Second Moment of Thruth – SMOT is de daadwerkelijke ervaring, en of deze nu goed of slecht is, uw klanten gaan dat vertellen en delen. Hoe zwakker en slechter uw prestatie des te meer deze prestatie u beinvloed in de ZMOT. Is uw prestatie goed tot uitstekend, des te meer u ervoor moet zorgen dat deze ervaring met zoveel mogelijk mensen wordt gedeeld om meer kans te maken in de ZMOT

Reviews zijn dus belangrijk, geen modegril, maar daadwerkelijk een kritiek stuk marketing wat ontzettend veel invloed heeft en in de toekomst steeds belangrijker wordt in onze branche. En aangezien de meeste garagebedrijven in de werkplaats genoeg doorgangen faciliteren en deze gemiddeld tevreden of zeer tevreden zijn, dient u zich de ZMOT eigen te maken.