Dealers leggen teveel gewicht op alleen het bouncepercentage!

13 augustus 2014, Paul

Het bouncepercentage zegt op zich zelf niet zoveel!

Doelgroepoverzicht - Google Analytics

De laatste tijd krijg ik van veel dealers vragen over het bouncepercentage van hun dealerwebsite. En dat alleen al is een zeer goed teken; dat dealers daadwerkelijk met de cijfers en hun dealerwebsite aan de gang zijn. De vraag komt veelal op omdat een groot aantal dealers nu betalen via het het nieuwe Cost Per Click-model van Gaspedaal.nl. En aangezien dealers daar dus voor betalen, willen ze kritisch kunnnen kijken naar het resultaat van een ‘click’. En inderdaad: het bouncepercentage in het algemeen loopt op en die van de verwijzende website, in dit geval Gaspedaal, is in veel van de gevallen de boosdoener.

‘Was dit dan een slecht of goed bezoek?’
Maar wat is nu dat bouncepercentage? Het meet eigenlijk het effect van je bezoeker op de eerste pagina die hij bekijkt op uw website. Dat kan de homepage zijn, maar kan ook een VDP-pagina (Vehicle Detail Page) of de contactpagina zijn. Als deze bezoeker daarna niet verder gaat op uw website, maar weer wegklikt en verder gaat, dan noemen we dit een bounce.

Nu is het algemeen bekend in de VS dat bezoekers die zich oriënteren in de Zero Moment Of Thruth (ZMOT) dat vaak doen op de verschillende autoportalen. Heeft men een auto gevonden dan opent men een andere window om daar dezelfde auto te zoeken op de dealerwebsite om te kijken naar beschikbaarheid en te checken of het inderdaad dezelfde auto is als het gaat om specs.

Gaat de klant daarna verder surfen op dat autoportaal dan bouncet de bezoeker eigenlijk, terwijl het kwalitatief een goede bezoeker was, vooral als die langer dan 5 seconden op de pagina is gebleven. Zoekt de klant bijvoorbeeld op contactgegevens van je bedrijf via Google op zijn smartphone, dan wordt deze vaak al naar de goede pagina geleid vanuit Google. Dan komt de klant op die pagina, belt direct en bouncet dus. Is dit dan een slecht bezoek of een goed bezoek?

‘Bekijk ook de TOS (Time on Site) van deze bron.’
Check dus nooit slechts 1 stukje data. Alleen de bounce zegt niets over de kwaliteit van de bezoeker dan wel over de verwijzende website waar die bezoeker vandaan komt. Bekijk ook de TOS (Time on Site) van deze bron, om te kijken of deze lang of kort is. Is deze lang, dan doet de bezoeker wat je wilt; de VDP-pagina bekijken en dan ligt het meer aan je eigen werk (kwaliteit foto, omschrijving) of er een interactie plaatsvindt, een lead of een call volgt.”

Derde ISG20
Op de derde ISG20 van dit jaar, die 9 september plaatsvindt bij Van der Valk Almere zullen weer een aantal topsprekers uitleg geven over nut, noodzaak en mogelijkheden van een goede online strategie. In de komende weken wordt het programma bekend.

Wel is het al al mogelijk om u aan te melden via deze link