Nederlandse dealers zijn vaak trots op hun website….

30 juli 2015, Paul

De dealerwebsite is de belangrijkste informatiebron in het kooptraject
Nederlandse dealers zijn vaak erg trots op hun website, helemaal als die site niet veel geld heeft gekost. Onterecht, Amerikaanse dealers geven het goede voorbeeld.

Telkens als ik een bezoek breng aan de VS, sta ik versteld van het niveau van de dealerwebsites. Niet eens zozeer vanwege de hoge bezoekersaantallen, maar omdat de dealerwebsite daar duidelijk de laatste marketingtool richting klanten is voordat ze langskomen. Dat hebben de Amerikaanse dealers goed begrepen. In de Zero Moment Of Truth (ZMOT), het baanbrekende onderzoek van Google, blijkt dat de dealerwebsite de belangrijkste informatiebron is in het kooptraject. Dus nog belangrijker dan de merkenwebsite of andere portalen of reviewwebsites.

Zo jammer
Uit de ZMOT blijkt tevens dat vrijwel iedere autoklant tegenwoordig een internetklant is, maar dat slechts dertig procent van de klanten zich van tevoren meldt via chat, e-mail, lead of telefoon. Zeventig procent gaat dus direct op zijn doel af. Als je dit weet, kun je concluderen dat de oriëntatiefase meestal niet in de showroom plaatsvindt, maar op de website. En dat betekent simpelweg dat investeringen in onlinetoepassingen belangrijk zijn. Als ik dan een Nederlandse dealer spreek die vol trots meldt dat zijn eigen website slechts vijfduizend euro heeft gekost, dan is dat zo jammer. Voor dat geld is er vandaag de dag geen goede website meer te bouwen.

Als je iets niet weet, kun je er ook niet om vragen
Het is aan de branche, dus aan ons, om de dealers te laten zien wat er online allemaal wel en niet mogelijk is en welke kansen de dealer heeft. Daarom is het ook zo ontzettend stoer dat Dealer E-Process uit de VS een aantal pilots doet met vooruitstrevende dealers in Nederland om dit platform (met onder andere een responsive website) naar Nederland te halen. In de VS lopen zij voorop. Nu wijzen zij Nederlandse dealers de weg. Hopelijk haken de Nederlandse leveranciers aan en zijn zij binnenkort in staat om dealers van een goede website te voorzien. In de praktijk ontbreekt nu vaak de basis, zoals een aparte url voor elke nieuwe of gebruikte auto. Nederlandse dealerwebsitebouwers doen dit vaak niet omdat de dealer er niet expliciet om vraagt. Maar als je iets niet weet, kun je er ook niet om vragen. Dealers moeten auto’s verkopen en sitebouwers moeten die dealers wijzen op de mogelijkheden. Belangrijk is om te beseffen dat een paar duizend euro per maand investeren in een website, meer oplevert dan dat de besparing die te halen is als je het niet doet.