Dien je het bezoek te laten landen op de SRP of de VDP?

6 december 2017, Paul

Nieuw onderzoek leert dat we wellicht verkeer naar de verkeerde landingspagina leiden

SRP

  • SRP = Search Result Page of te wel de zoekresultaten bij je website of een portal
  • VDP = Vehicle Detail Page of te wel de product pagina van een desbetreffende auto

Veel autobedrijven die adverteren op sites als Marktplaats, Gaspedaal en Google laten bezoekers landen op een VDP pagina op hun eigen website. Dat lijkt logisch, aangezien veel kijkers de auto willen bekijken op de website van de dealer. Maar is dit wel slim? Natuurlijk zijn er veel mensen die informatie over die ene auto willen hebben, maar waarom zou je die mensen doorlussen naar je eigen website? Ze kunnen alle informatie die ze zoeken immers ook al op de site vinden waar je adverteert. Nu komen ze op een pagina terecht met dezelfde informatie, namelijk de eigen dealerpagina, met slechts een ander uiterlijk dan de commerciële site. Waarom zou je dat doen? Welnu, er is een belangrijke reden om ze WEL door te sturen. Als je ze doorstuurt naar je eigen website, zorg er dan voor dat de bezoeker meer informatie vindt. Bijvoorbeeld meer foto’s, reviews over je bedrijf of, en onthoud deze, een breder aanbod.

Hogere bouncepercentage

Ik wil dit aansnijden omdat ik in de markt veel analyses zie met hoge bouncepercentages. Nu zegt een hoge bounce niet zoveel, want als de klant op die ene pagina doet wat jij wil dat ie doet, dan is het bezoek van die klant, ondanks dat hij maar 1 pagina bekijkt, een prima bezoek. Om tot deze conclusie te komen moet je overigens wel op de juiste wijze Google Tag Manager en events installeren.

Er is een maar: veel klanten weten niet of die ene auto die ze bekijken op de VDP wel de ideale auto voor hen is. Misschien is de kleur niet helemaal goed, is de auto eigenlijk te oud of heeft hij voor het mooie een te hoge kilometerstand. Bovendien heb je op je eigen site misschien wel auto’s staan die veel beter bij die klant passen. Nu kan ik die alternatieven voor die gezochte auto meestal wel vinden, maar onderzoek door Brian Pasch, gebaseerd op data van Dave Page (DEP), heeft aangetoond dat veel zoekers daar moeite mee hebben en dat het beter is om die bezoekers toch naar je eigen website te leiden. Dat ene bezoek op de VDP op bijvoorbeeld Marktplaats is niet slecht, maar de klant meenemen naar die pagina in plaats van de zoekresultaten van al die zelfde modellen is misschien beter…immers een breder aanbod tonen, converteert beter. Men krijgt daar een grotere keuze voorgeschoteld. En zeg nu zelf, hoe vaak overkomt het je, dat je klant elders een auto koopt die jij ook hebt staan?

Geen wetenschap

Bovenstaande conclusie is gebaseerd op data en dus betrouwbaar. Toch is het geen wetenschap. Heb je tegenwoordig bijvoorbeeld een VDP die afschrikt omdat de pagina niet mobielvriendelijk is, dan heb je ook een probleem. Eigenlijk kun je met data diverse kanten op redeneren, en een bedrijf dat marketinginspanningen aan je probeert te verkopen, zal dat ook doen: die redeneert zijn kant op. Wees dus voorzichtig en zorg er voor dat je niet op het verkeerde been wordt gezet. Hoe? Door Google Analytics als scheidsrechter in te zetten en de data die daaruit beschikbaar komt, minimaal wekelijks te bestuderen. Daarnaast is het implementeren van Google Tag Manager een must. Hiermee kan je ‘events’ aanmaken om gedrag op de website beter in kaart te brengen.

Als er bijvoorbeeld 100 bezoekers op je VDP zijn en ze beginnen allemaal met het invullen van jouw leadformulier, en de helft stopt halverwege, dan zie je in Analytics alleen dat er 50 leads overblijven. Het hele verhaal blijft echter onderbelicht. Met Google Tag Manager kun je zien dat 100 personen zijn begonnen en kun je volgen bij welke vragen die 50 invullers afhaken. Je Form Completion Submission is dan 50%. Dankzij deze gegevens kun je de websitebouwer een KPI geven van bijvoorbeeld 25% afhakers ipv van 50%. Oftewel, de mogelijkheden zijn eindeloos! Vraag en zoek naar een goed websiteplatform dat dit soort data actief kan laten zien. Sterker nog, zoek een platform dat zelf met deze data komt om tot het beste resultaat te komen. Waarom? Omdat de klant van vandaag het van je eist.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul