Profiteren van social media in het dealerbedrijf

20 augustus 2015, Paul

Vijf tips hoe om te gaan met social media in het dealerbedrijf

5 tips voor social media voor dealerbedrijven

Moet je als dealer social media actief gaan inzetten, of wordt het tegen je gebruikt? Moeten je verkopers, verkoopleiders en after-salespersoneel zich nu wel of niet op social media profileren als professional en onderdeel van jouw dealerbedrijf?

Ik geef vijf tips hoe je als dealerbedrijf gebruik kunt maken van social media, met als doel om meer auto’s, service en onderdelen te verkopen. Want ook via social media is er een ROI te behalen, alleen is daar meer energie, creativiteit en geduld voor nodig dan voor welk ander marketingkanaal dan ook.

1. Bepaal je doelstelling
Social media is een mooi medium om als dealer aan je lokale bekendheid te werken. Mensen, en dus potentiële klanten, kunnen alleen bij je kopen als ze weten wie je bent. Voor mijzelf is dat ook de trigger om met mijn social media-kanalen te werken. Mijn doel daarbij is om de meest bekende ondernemer in de autobranche te worden bij autoverkopers, importeurs en dealers. Want alleen dan kan ik mijn diensten goed verkopen.

Ook als dealer zul je dus een doelstelling moeten formuleren. Neem een zelfstandige Forddealer in een kleine plaats, omgeven door grote Forddealers die deel uitmaken van een holding. Dan weet je als kleine partij dat je het qua marketingbudget of prijs niet gaat winnen. Je kunt echter wel scoren als het gaat om passie voor het merk, ervaring en vakmanschap. Op social media telt budget niet, of in elk geval veel minder, dus je kunt je profileren als de dealer waarbij je merk (Ford) in goede handen is. En door het delen van informatie over Ford, over de geschiedenis, handige tips en een stukje beleving, creëer je meerwaarde. Zoek op internet maar eens naar ‘Laura Madison als Toyota verkoopster’ en je weet wat ik bedoel.

2. Linkedin verplicht stellen voor je verkopers
Linkedin is niet louter voor privégebruik. Tenminste, dat vind ik. Linkedin is zeker in Nederland een fantastisch middel om zakelijk aan klanten te komen en een autoriteit te worden in een bepaald segment. Bij Nieuweautokopen.nl hebben wij daarom vaste regels met betrekking tot Linkedin. Van goede foto’s -die natuurlijk altijd beter kunnen- tot de exacte functietitel en beschrijving die de medewerkers gebruiken.

Ook de omschrijving van het bedrijf, ons bedrijf, moet kloppen. Dit is dus een standaard omschrijving die op elk profiel gelijk is. Vergezocht? Nee, potentiële (zakelijke) klanten checken iemand vaak op Linkedin. En aangezien wij met elkaar Nieuweautokopen.nl vertegenwoordigen, dan moet het profiel gewoon professioneel zijn en dus kloppen!

Heb je je profiel voor elkaar? Dan kun je iedere zakelijke prospect die je ontmoet actief uitnodigen in je netwerk. Linkedin is er niet om een kwalitatief hoogwaardig netwerk te hebben, maar gaat het om de kwantiteit. En wanneer verkoop je auto’s? Inderdaad, als je een groot netwerk hebt.

3. Bewust vragen om beoordelingen op Linkedin
Voor veel autoverkopers is het misschien vreemd om beoordelingen te vragen via Linkedin, maar dat is het geenszins. Waarom bescheiden zijn na een goede aflevering? Bedenk maar eens hoeveel meer auto’s je zou kunnen verkopen als je aan je zakelijke klanten kunt laten zien wat andere zakelijke klanten van je dienstverlening en service vinden? Het neemt ongetwijfeld dat laatste stukje twijfel weg bij je prospect, mocht dat er zijn. Of geloof je echt dat jij niet zelf de schakel bent voor meer verkoop?

Vraag je klant gewoon het volgende: “Geachte klant, wilt u iets voor mij doen? Wilt u een beoordeling schrijven op Linkedin over mijn service en vakbekwaamheid, zodat ik meer klanten kan overtuigen om met mij zaken te doen?”  Hoeveel van je klanten zullen dit niet willen doen? Ik denk weinig.

4. Facebook of Twitter, Instagram, Linkedin, Google +?
Je klanten zitten overal, bijvoorbeeld op Facebook. Bedenk dat als je iets doet op social media, je het vaak moet doen. Een enkele tweet of Facebookupdate per week heeft geen enkele waarde. Als je denkt dat ‘enkele’ tweets of statusupdates het verschil gaan maken, stop er dan mee of begin er niet aan. Er is al zoveel lawaai en dan gaat een enkel berichtje het nooit winnen van de massa.

Heb je dus een twitteraccount met 120 tweets in een jaar, stop er gewoon mee en ga je energie ergens anders insteken. Betaal ook niet voor Facebooklikes. Dat deden wij in het begin wel, maar dit zijn likes van mensen die toch nooit fan van je winkel worden. Als je op één platform zit, of op twee, of allemaal: wees actief, relevant en consequent. Met alleen bescheidenheid krijg je nooit de attentie van de massa of doelgroep die je wilt. Mijn vrouw Olga is daarvan het bewijs. Haar winkel Il Fienile heeft duizenden volgers op Facebook en Instagram. Natuurlijk omdat ze mooie spullen verkoopt, maar vooral omdat ze op Facebook opvalt en consequent veel updates plaatst.

5. Wees consequent
Als je wilt slagen op social media, wees dan consequent. Als je een blog begint, hou dit dan regelmatig bij en laat het niet zoals de andere 95 procent die een blog beginnen, na vijf artikelen verslonzen, omdat je toch niets te melden hebt. Social media kan voor een dealer zeer succesvol zijn. Er zijn genoeg Amerikaanse voorbeelden, zoals Laura Madison en Robert Wiesman die veel meer auto’s hebben verkocht dan hun markt eigenlijk toeliet. Puur omdat zij hun aanwezigheid op social media goed voor elkaar hebben. Klanten kwamen van ver om met hen zaken te mogen doen!

Conclusie
Uiteraard zijn er veel meer tips en tricks te verzinnen voor dealers om succesvol om te gaan met social media. En er zullen ongetwijfeld experts zijn die dit nog veel beter weten. Echter, als ik ooit weer dealer zou zijn, zou mijn aanwezigheid op social media van grote strategische waarde zijn. Al mijn verkopers, monteurs en aftersalesmanagers zouden lokale helden zijn, die bekend staan als de ‘go to-guys’ van mijn merk. Bij mij komt de verkoper er niet mee weg dat Linkedin niets voor hem is… En de monteur ook niet.

Het heeft overigens wel een lange doorlooptijd om van bezoekers fans en volgers te maken. Bovendien blijven zij je alleen trouw als je wat te delen hebt. Laat je vooral niet uit het veld slaan door al die experts, die zeggen dat je ook teveel kunt doen. Flauwekul. Als het mensen opvalt dat je ‘teveel’ doet, dan ben je in elk geval op de goede weg.