Gebruikt u al Facetime om leads op te volgen?

3 januari 2017, Paul

De Fiat Live Store in Brazilië laat zien hoe automotive retail er uit gaat zien, zelfs nog voordat Virtual Reality zijn intrede doet. Maar wat doen we zelf? Afwachten of….?

DVoor wie de Fiat Live Store niet kent: de Fiat Live Store is een showroomconcept waarbij de klant online een Fiat kan bekijken met behulp van een Fiat-medewerker in de showroom. Die Fiat-man of vrouw informeert zijn lead aan de hand van beeld en geluid door real-time antwoorden op zijn vragen te geven. Wil de klant in de auto kijken, dan neemt de Fiat-medewerker gewapend met een camera plaats in de auto om een impressie van het interieur te geven. Enzovoort. Het is een mooie manier van kijken en kopen, online en toch live. Fiat Brazilië kwam er als eerste mee en tot nu toe heeft hun aanpak nog geen aansluiting gevonden bij andere Fiat-importeurs. Alleen Spanje waagde een poging met Google Glasses, maar sindsdien is het stil gebleven.

facetime-iphone1

Een onnodige stilte, want we kunnen de volgende stap naar Virtual Reality vandaag zelf maken. Elk autobedrijf heeft een mobiele/smartphones met Facetime. Natuurlijk gebruiken de innovatievere dealers Ventavid of CitNOW, maar de vraag is of video tot een betere conversie leidt, of juist het proces erachter en het ‘persoonlijke’ contact dat video kan bieden?

Facetime

Als ik naar mezelf kijk en dan vooral naar mijn zoontje van acht, dan geeft hij het antwoord. Als ik ’s avonds aan het werk ben, een presentatie geef, dan wil hij mij altijd nog even zien en spreken voordat hij naar bed gaat. Een kind van acht vindt het blijkbaar doodnormaal om Facetime te gebruiken om contact te leggen.

Haken en ogen zijn er eigenlijk niet. De techniek is er, op schaal bovendien (iedereen heeft of is in de buurt van een apparaat met Facetime), de infrastructuur ligt er (snel internet) en de klant van 2017 is er mee vertrouwd. Voor wie aan dat laatste twijfelt, kijk maar hoe vaak die klant live video’s kijkt. Zou diezelfde klant niet live willen communiceren met zijn autobedrijf?

Concreet: iemand belt voor informatie over een bepaalde auto die via Marktplaats wordt aangeboden. Je neemt op en de klant zoekt informatie over de gebruikssporen op de auto. Je kunt vertellen wat je ziet, je kunt foto’s sturen of je doet alsof de klant bij je staat en je gaat ‘live’. Hoe? Door te Facetimen, door Facebook live, Periscope of wat dan ook in te zetten. Je hebt een directe conversatie dankzij de techniek, je beantwoordt de vragen en je laat een uitstekende eerste indruk achter. En daarmee win je de eerste slag om de koper, want vergeet niet: de lead blijft het startpunt van een dialoog.

Overdreven? Kijk naar de alternatieven en bepaal zelf wat volgens jou het meeste effect heeft. Mocht je aan video denken: een video had vooral bestaansrecht toen het delen van live-beelden niet mogelijk was.

Aan de hand van de vele live-video’s op Twitter, Facebook en andere kanalen, kunnen wij concluderen dat live-video de nieuwe norm is. Laat 2017 het jaar zijn waarin we dankzij die technologie meer auto’s verkopen, laat 2017 het jaar zijn waarin de concurrentie nog steeds denkt dat alleen de prijs bepalend is voor succes.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul