Blog: Gebruikte en nieuwe auto’s op je website..Het is net daten!

Onderzoek leert anders denken over het aanbieden van nieuwe en gebruikte auto’s

We weten inmiddels vanuit de ZMOT dat de belangrijkste en meest invloedrijke bron voor informatie voor de autokoper de dealerwebsite is. Met deze wetenschap dient de dealer dan ook meer investeringen en meer kennis te vergaren over zijn eigen dealerwebsite.

#ISG20
Op de onlangs gehouden #ISG20 van 29 April heb ik een presentatie gehouden over het verschil tussen de verschillende leads, 1ste, 2de en 3de lijn leads, welke beter converteren en met die wetenschap wat te doen.

1ste lijn lead
Een 1ste lijn lead is die lead die afkomstig is van de dealer en of importeurswebsite. Dit kan een daadwerkelijke offerteaanvraag zijn, of ook een minder uitdrukkelijke offerte verzoek, namelijk de brochure en of proefrit aanvraag. Al deze leads dienen te worden geschaald als 1ste lijn lead en als een daadwerkelijk offerte verzoek! Deze leads converteren qua ratio het beste(algemeen) als we dit weten, hoe krijgen wij dan meer leads vanuit onze eigen dealerwebsite zonder dat dit direct extra marketing geld kost?

SRP
De Search Result Page is eigenlijk een van de meest belangrijke pagina’s op je dealerwebsite. De zoekresulatenpagina is het voorportaal naar het heilige der heilige, de VDP pagina. En hoe duidelijker de SRP is, des te meer VDP en dus meer leads…. Onderzoek leert ons echter een paar leuke zaken:

  • 80% zoekt naar de kleur boven de prijs! En daarmee bedoelen wij de ECHTE kleur! Dus niet alleen blauw neerzetten, maar Ice Blue/Blauw daarmee kan je op twee manieren worden gevonden
  • Men wil echte foto’s zien, van de echte auto’s
  • 70% klikt niet naar een VDP pagina als op de SRP een stockphoto is te zien
  • 66% van de bezoekers kent de verschillen in typebenamingen niet! Dus zorg voor een kleine ‘snippet’ met meer info over die “SLX TMG HDi”

VDP Pagina
Heb je met deze info een betere SRP gemaakt, dan kom je waar de daadwerkelijke lead vandaan komt: de VDP pagina. Ook deze heeft de normale wensen voor de klant! Echte foto’s, echte kleuren! Echter wat is er nog meer belangrijk? De omschrijving, bijna elke bezoeker leest de omschrijving en vrijwel elke bezoeker is daarmee ook teleurgesteld! Deze relevante info, bedoeld om de auto te verkopen, immers we krijgen steeds minder kansen, staat vaak vol met teksten, waarom de specs zouden kunnen afwijken…. Meer wat in het onderzoek naar voren kwam:

  • 89% van de gevraagde bezoekers leest de omschrijving
  • vrijwel 100% is teleurgesteld na het lezen van die beschrijving
  • De echte foto’s en video’s van de auto
  • Relevante info vooraan, niet relevante op een niet dominante plek. (niet op alfabet, Airco, ABS, Automaat etc)
  • Alle conversie knoppen boven de `vouw` op de pagina
  • Waarom deze auto bij u kopen? In plaats van waarom niet!

Daten
Eigenlijk is het net als daten. Stel je nu voor dat je weer vrijgezel bent en je probeert je geluk op een van de vele datingwebsites. Klik je dan daadwerkelijk op dat profiel met de stockphoto? en is het dan echt aantrekkelijk om in de beschrijving te lezen dat het profiel kan afwijken middels druk en zetfouten maar dat het desondanks met de grootst mogelijke zorg is beschreven? Not! Clean up je act en maak van online inderdaad je grootste en belangrijkste winkel, ook qua energie en het is niet iets wat je ‘erbij’ doet!

 

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC