Geo Targeting in het dealerbedrijf

12 mei 2015, Paul

In Amerika zijn er al een aantal best practices op basis van Geo targeting en Showrooming!

download (1)

Onlangs heb ik een aantal sessies gevolgd over Geo targeting in het dealerbedrijf. In deze sessies kwamen een aantal dealers aan het woord, welke al ver waren met Geo Targeting en showrooming.

Geo Targeting
Geo targeting is de techniek welke een website bijvoorbeeld gebruikt (youtube bv) om bezoekers bepaalde zaken niet te laten zien op basis van locatie(ip adres bijvoorbeeld) Wij zien soms dus bepaalde videos niet op youtube welke in Amerika wel zijn te zien.
Definitie Geo Targeting klik hier

Showrooming
Showrooming is het browsen op een mobile device op de website van een dealer bijvoorbeeld, checken na prijzen terwijl je zelf in de showroom staat. Veel detailhandel bedrijven hebben hier last van(mediamarkt)
Definitie Showrooming klik hier

Voorbeeld Honda
Honda dealer Dick Hannah is zo’n voorbeeld welke gebruik maakt van GEO Targeting. Elke bezoeker van haar website in de directe omgeving van het dealerbedrijf(15 miles) krijgt een waardecoupon als deze de website bezoekt vanaf een mobiele applicatie. Tevens veranderd de website op basis van de bezoeker waarbij deze bijvoorbeeld een route krijgt op welke wijze hij/zij het beste kan rijden naar de dealership. Ook kan men uiteraard de offerte van de concurrent scannen en deze gelijk mailen naar deze Honda dealer om een vergelijkbaar, concurrend voorstel te maken. Men gaat er namelijk vanuit dat de bezoeker ‘on the move’ de koper is, en op welke manier kunnen wij de dialoog aangaan met deze koper? Vertrouw je op je conversie knoppen, bel mij, mail mij, of ga je het anders doen?

Zitten de bezoekers daar wel op te wachten?
Misschien niet, misschien wel, ik heb daarop het antwoord nog niet. Wat ik wel weet, is dat je deze zaken gewoon moet proberen. Eerst het hebben van een goede responsief website, welke goed meeschaalt naar alle formaten en welke vooral op de mobile device, een andere call to action heeft dan de desktop. Dan ga je kijken welke unieke bezoekers je eigenlijk per dag hebt welke niet overgaan tot bellen of mailen, dat is je opportunity!