Je eerste e-mail, nadat je de online lead hebt ontvangen!

4 september 2015, Paul

Wat doe je als je een online lead hebt ontvangen?

leads opvolgen

Online leads zijn belangrijk en niet meer weg te denken anno nu. Hoe ga je daar zo efficiënt mogelijk mee om? Ik hoop dat je de online regels hanteert en dus meteen belt. Maar als je de persoon achter de lead niet direct te pakken krijgt, wat zet je dan in de e-mail die je hem stuurt? Is er een tekst die zoveel beter is dan de bekende openingszinnen? Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik geef graag een voorbeeld van zo’n e-mail, die je als verkoper kunt versturen om het gesprek met de potentiële klant te openen.

Eerste contact is belangrijk

Wil je leads omzetten in sales, dan heb je een dialoog nodig met de klant. De eerste indruk is belangrijk, want hiermee kun je jezelf onderscheiden ten opzichte van de concurrentie die er natuurlijk altijd is. In je eerste e-mail moet duidelijk naar voren komen welk voordeel de klant heeft om contact te blijven houden met jou als verkoper. Zolang je de interesse die de klant heeft getoond blijft zien als het startpunt van een dialoog in plaats van iets anders, dan snap je dat die eerste e-mail zo belangrijk is. Ik zal je een voorbeeld geven om je succesvoller te maken in de opvolging.

Ons voorbeeld voor je eerste mail

Geachte {_GENDER} {_LAST_NAME}
Hartelijk dank voor uw belangstelling in één van onze auto’s! Ik ben Paul de Vries en ik ben verkoper bij Autobedrijf AB. Het is mijn taak om u van alle informatie te voorzien van onze producten, zodat u de juiste beslissing kunt nemen.
Nu u via internet uw interesse in ons bedrijf getoond heeft, leg ik u graag uit wat onze werkwijze is. Om ons beste voorstel te kunnen presenteren, zal ik contact met u opnemen via de telefoon om al uw wensen en vragen met u te bespreken.
Daarna maak ik een afspraak met u, bij ons in de showroom, zodat we samen ons beste voorstel kunnen doornemen en ik u tevens alle mogelijkheden en andere opties kan laten zien en toelichten.
Op welk tijdstip kan ik u het beste bellen? Is dit rond etenstijd of later op de avond? Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Paul de Vries

Waarom en hoe?

Uiteraard bedanken we eerst de potentiële klant voor zijn interesse, en stel je jezelf als verkoper aan hem voor. Daarna leg je het proces uit en vertel je wat de klant kan verwachten. De lead snapt natuurlijk ook welk voordeel er is voor hem om contact op te nemen.
Tot slot het tijdstip waarop je belt. Als je zegt dat je rond etenstijd belt, dan weet je bijna zeker dat je contact krijgt. De klant vindt juist dat tijdstip immers minder prettig en zal dus reageren. En daar gaat het juist om; je wilt met je lead in contact komen. Dan het voorbeeldbericht zoals hiervoor vermeld. Kun je exact dit bericht gebruiken? Nee, gebruik hem als basis voor je eigen tekst en schroom niet het bericht persoonlijk te maken, zodat het jouw DNA en werkwijze uitstraalt. Hulp nodig? Wij helpen je graag.