Moet je als dealer conservatief zijn of niet?

10 maart 2015, Paul

Waarom als dealer veranderen?

Waarom is de automotve dealer branche zo conservatief wordt mij vaak gevraagd. En hoe vaker ik de vraag krijg, des te vaker moet ik het antwoord schuldig blijven. Immers het blijven zitten op slechte plekke, is nu wel passe, dat kan en mag geen reden meer zijn, maar wat is het dan wel? Geven wij dealers, welke een miljoenenomzet business runnen niet teveel de ruimte om het te blijven af stempelen als conservartief?

Zelf veranderen
Ik zelf heb ook moeten veranderen, destijds in 2004, werden wij als SsangYong dealer geconfronteerd met een wijziging in de grijs kenteken regelgeving welke ons in een week tijd een paar honderd duizend euro’s kostte. Iets wat mij bij althans de directe aanleiding was om de vraag te stellen? Wil ik in de Automotive blijven? JA, Wil ik ondernemer blijven? JA, dan moest ik daadwerkelijk anders gaan denken, immers als het zo was, dat op de derde dinsdag van September het geen prinsjesdag, maar bijltjesdag is, dan heb je wel een probleem als ondernemer welke niet te managen is.

Ik kwam uit dat ik dan iets moest gaan doen, wat politiek onafhankelijk was en niet voorraad houdend. Twee zaken die mij bijna de kop kosten. En aangezien wij al vanaf 1999 ervaring hadden in de online verkoop van nieuwe SsangYongs dacht ik, dan moet ik alle andere merken ook ‘makkelijk’ kunnen verkopen online, zonder daarvoor de voorraad te hebben.

2005
Dus op 1 december 2005 begon ik Nieuweautokopen.nl vanuit mijn SsangYong dealerschap. Het duurde echter tot 2008, de slurptax en CO2 taks dat ik definitief, met verlies, mijn dealerschappen, schadeherstelbedrijf verkocht aan mijn toenmalige compagnon om mij volledig te concentreren op Nieuweautokopen.nl

Verander niet om te veranderen
Daarna heb ik er dus ruimschoots 9 jaar over gedaan om van Nieuweautokopen.nl een bedrijf te maken welke stabiel was en interessant genoeg om met behulp van investeerders een game changer te worden in Automotive Nederland. Nu met de overname van Nieuweautokopen.nl door eBay kan dat opeens. Echter kijk je naar het oorspronkelijke idee, hebben we onze filosofie en kernwaarden nooit verloren: politiek onafhankelijk en niet voorraad houdend. Dus dat betekent dat in welke markt dan ook er altijd een merk/segment is, welke door Den Haag wordt gepromoot welke wij dus goed kunnen verkopen, zonder ze op voorraad te houden. Alleen de manier waarop wij nu (in)direct auto’s verkopen is compleet anders dan in het begin! Dus ook als nieuw idee, dien je jezelf continue te blijven vernieuwen om beter te worden, elke dag beter.

En dus de dealers?
Elke dealer, ook van de merken die het nu zwaar hebben, hebben genoeg kansen om te overleven, mits ze het maar anders willen gaan doen. In teveel presentaties, workshops kom ik verkopers, salesmanagers tegen die alleen praten in wat niet kan, dat het bij hun anders is, met als gevolg lagere aantallen. Verander je dus niet, dan kan alleen een lagere bijtelling je helpen, anders dien je toch je proces, werkwijze aan te passen aan de kansen van nu en de toekomst. Want zo lang wij nog steeds zien dat elke lead slechts 0,7 wordt gebeld in het dealerbedrijf, zonder dat het management ingrijpt cq daarop acteert dan kun je blijven klagen, maar het gaat je zeker niet helpen. Veranderen is niet makkelijk, weet ik uit ervaring, maar zo noodzakelijk, maar ook weer zo typisch menselijk. Blijven hangen in oude denkbeelden heeft hele bedrijven/segmenten uitgeroeid doordat men niet ging innoveren, aanpassen. Bent u dus ook de volgende Nokia, of neemt u nu wel het heft in handen? Ik hoop het laatste!