Bart Baaten van Websolve

Als klant zet je je auto bij de dealer neer, lever je je sleutel in en vervolgens is het een zwart gat. En als je je auto weer ophaalt, rijdt hij nog net zo als daarvoor, maar ben je wel een paar honderd euro lichter

Deze week in de #DCDW Podcast zit bij mij aan tafel Bart Baaten. Bart is al ruim 17 jaar ondernemer en daarnaast bijna raadslid in de gemeente Oostzaan. Bart levert onder andere aan een groot aantal leuke en spannende klanten weBSolve, een automatiseringspakket met een geïntegreerd leadmanagementsysteem. Bart, van harte welkom, kun je nog wat meer vertellen over WebSolve?

Klantenportaal
“Dank je wel Paul, leuk dat ik hier mag zijn. Ik ben in 2000 samen met mijn compagnon weBSolve begonnen. De eerste periode pakten we alles aan wat we konden krijgen, maar na verloop van tijd zijn we ons op automotive gaan richten. Onze software helpt dealers om processen te optimaliseren en daarmee de klantbeleving te verbeteren. Bijvoorbeeld door de analyse en integratie van data, gekoppeld aan een DMS en voorzien van tools om die data ook te verbeteren. Daarnaast is marketing een van de pijlers van ons pakket.

Denk daarbij aan zaken als automatische apk-mailings en een campagnetool om berichten te versturen. Ook beschikken we over een ingebouwd klantenportaal, waarbij de klant inlogt en bijvoorbeeld afspraken kan inplannen bij zijn garage. Dat is ook een goed moment om hem een persoonlijk aanbod te doen.
Een aantal jaar gelden hebben we een leadmanagementsysteem ontwikkeld en in de markt gezet. Dat mislukte, en we zijn terug naar de tekentafel gegaan en hebben een compleet systeem gebouwd wat we twee jaar geleden hebben gelanceerd. Nu met succes, mede door de interface waardoor koppeling van het LMS met andere systemen mogelijk is. Het idee is om het de verkoper, die de leads aangeleverd krijgt en moet opvolgen, zo makkelijk mogelijk te maken terwijl een goede monitoring van de processen rond de opvolging van de lead op de achtergrond uitgevoerd wordt.”

Vehicle Health Check
“Klanten die een dealer bezoeken voor onderhoud of reparatie van hun auto willen transparantie. Je rijdt tenslotte ’s ochtends het terrein op, geeft je sleutel en je auto af en aan het eind van de dag haal je je auto weer op, die dan eigenlijk precies zo rijdt als voordat je ‘m wegbracht, maar je bent wel een paar honderd euro armer. Hoe vertel je als dealer je klant wat er is gebeurd? Wij hebben daarvoor de Vehicle Health Check ontwikkeld. De monteur kan tijdens de reparatie foto’s maken, die de klant via het klantportaal kan zien.

Ook eventuele vragen over bijkomende reparaties of onderhoud kan via het klantportaal aan de klant getoond worden, zodat hij die meteen kan goedkeuren of opdracht geven voor reparatie. Mensen verwachten tegenwoordig heel veel zaken online te kunnen regelen, waar dat bij dealers vaak ophoudt bij een e-mailtje sturen. Een klantportaal dat meer functionaliteiten biedt dan alleen je adresgegevens aanpassen, daar gaat het om.”
Bart, dank voor je bijdrage aan deze podcast, leuk dat je ons het een en ander wilde vertellen over je bedrijf en je visie op online automotive. Hopelijk tot een volgende keer.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!