Stoppen met adverteren als autobedrijf – wat levert het op?

9 september 2019, Paul

Stoppen met adverteren heeft dit nu voordelen?

Wat zou er gebeuren als ik zou stoppen met adverteren voor mijn dealerbedrijf? En dan bedoel ik stoppen met digitale reclame, tv-reclame, billboards, alles. Ik zou nog steeds meeprofiteren van de merkpromotie vanuit de fabrikant. Ondertussen kan ik achteroverleunen, de orders noteren die dat oplevert, en maandelijks tussen de 30.000 en 100.000 dollar op advertentiekosten besparen.

De afgelopen vijf jaar kreeg ik deze vraag van een handvol dealerbedrijven. Samen met hun heb ik gespeculeerd over een mogelijk antwoord. Zou een dealerbedrijf zonder reclame auto’s verkopen? Ja. Zou het dealerbedrijf winstgevend zijn? Ja. Nou ja, in elk geval op de korte termijn. Maar wat betekent stoppen met adverteren voor de lange termijn? In elk geval een verminderd bewustzijn van jouw aanwezigheid bij de doelgroep. Mogelijk vergeet jouw doelgroep zelfs volledig dat je bestaat.

En hoe zit dat als een dealerbedrijf de afgelopen vijftig tot honderd jaar een hoeksteen van de lokale gemeenschap is geweest? Ook dan is het antwoord op de vraag hetzelfde. Je moet jouw aanwezigheid regelmatig aan de wereld laten zien om je naamsbekendheid te behouden. Dealerbedrijven en andere ondernemingen kunnen, in het algemeen, niet overleven op investeringen uit het verleden.

Brenner Nissan
Brenner Nissan werd in juni 2018 verkocht aan Faulkner. Uiteraard werden na de verkoop alle advertenties voor Brenner Nissan beëindigd. De bovenstaande grafiek van Google Keyword Planner laat zien hoeveel maandelijkse branded searches (oftewel: mensen die een bedrijf op naam zoeken) er zijn gedaan via Google en Search Partners binnen de regio Harrisburg, Lancaster, Lebanon en York. De grafiek laat zien dat binnen deze regio in juni 2018 opgeteld 2.900 keer per maand werd gezocht op ‘Brenner Nissan’. In dezelfde grafiek staat dat in september 2018, drie maanden nadat het dealerbedrijf werd overgenomen en is gestopt met adverteren, nog maar 880 keer is gezocht op ‘Brenner Nissan’. Kortom: een daling van 70% in slechts drie maanden. Kijken we in de grafiek naar juni 2019, een jaar later, dan bedraagt de afname 56% sinds september 2018 en 87% ten opzichte van juni 2018.

McCafferty Ford
Nog een voorbeeld. McCafferty Ford in Mechanicsburg werd in augustus 2016 overgenomen door Fred Beans. In augustus 2016 lag het aantal branded searches op 2.400. Drie jaar later lag waren dat er in dezelfde maand (juli 2019) nog maar 90. Dat komt neer op een afname van 96%. Als je vandaag niet investeert en niet nadenkt over morgen, dan lijden jouw merk en jouw bedrijf daar onder. Het is belangrijk om het verband te zien tussen de kracht van adverteren in relatie tot het merkbewustzijn van jouw doelgroep. Het jaar 2020 begint over vier maanden. Bedenk daarom nu een goede advertentiestrategie en begin het komende decennium met een doordacht plan om jouw markt te domineren!

Vrij vertaald van bron: Tyler Veverka

Over Paul

Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl