“Voice” zoeken en gebruiken is de toekomst in de automotive, maar ben je als dealer voorbereid?

2 juli 2018, Paul

Het zoeken naar en gebruiken van Voice-apps zal explosief toenemen.

De komende jaren zul je merken dat steeds meer zaken, die nu online en door middel van een muis of toetsenbord gebeuren, spraakgestuurd zullen gaan worden. Kijk naar de auto-industrie: in veel auto’s zit al een bepaalde vorm van stemherkenning. Het werkt niet altijd feilloos, maar de systemen worden steeds beter. Deze ontwikkeling betekent ook dat wij ons wederom moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Eerst was er ‘het internet’, daarna ‘social media, of ‘web 2.0’, vervolgens de mobiele revolutie, de ontploffing van social media en de aanstaande ondergang van e-mail als de enige manier van online communiceren… Communicatie vindt plaats via platformen zoals Whatsapp, Messenger en meer.

De volgende fase is dus in aantocht: Voice. En in tegenstelling tot wat velen wellicht denken, geldt voor Voice dat de winnaar alles pakt. Waar Google traditioneel nog 10 zoekresultaten toont (nee, op pagina 2 van de zoekresultaten kijkt niemand meer) en wat advertenties laat zien, is het met Voice alleen de nummer 1 die telt. Alexa van Amazon geeft één optie terug. Dat is de optie waarvan Amazon vindt dat die relevant is voor jou. Natuurlijk is er ook een tweede keuze, maar daar moet om worden gevraagd en dat kost tijd. En laat tijd nu iets zijn, waar we allemaal naar op zoek zijn….

In de automotive
Wie nu zoekt naar “Onderhoud Volkswagen Golf”, krijgt een tiental voorstellen te zien, naast de aanbieders die adverteren. Als straks dezelfde vraag wordt gesteld aan Siri, komt er slechts één optie bovendrijven. Zie ook mijn eerdere artikel over dit onderwerp. Je moet als aanbieder dus zorgen dat jij wordt genoemd, en niet je collega.

Kan het anders?
Aardig is om te onderzoeken hoe stemsturing ingezet kan worden. Bijvoorbeeld bij het plannen van afspraken met klanten. Moet dit altijd via het KCC of de receptionist zijn? Of kan het ook anders? Brian Benstock, een Honda dealer waar ik al veel over heb geschreven, maakt afspraken met Google Voice. En zoals altijd, doet hij dat met een bepaalde visie. Hij wil zijn klanten een rimpelloze ervaring bieden. Bekijk je de video, dan zie je ook dat het voordelen heeft om een dealer in een grote stand te zijn. En je ziet dat het handig is om spraaksturing in te zetten. En waarom zou je het niet zo doen? We hebben het immers steeds drukker.

Als je dan ziet hoe knap de Google Voice Assistant is (zie de video hierboven), daar is het maken van een eenvoudige kappersafspraak bijna niet van echt te onderscheiden. De vraag is dan, waar staan we over drie jaar? Hoe goed is spraaksturing tegen die tijd? Kan de consument straks door middel van Voice zelf een afspraak maken met de werkplaats? Het antwoord is natuurlijk ja! En welke besparingen levert dat op? Of, welke andere werkzaamheden kunnen mijn mensen dan doen?

Artifical Intelligence
En dan heb je nog zoiets als Artificial Intelligence (AI), oftewel algoritmes die zelflerend zijn! Dit voorbeeld is van een Lead Management Systeem (LMS) dat door middel van AI zelf de afspraak maakt met de klant via een chat/mailbot zonder dat daar een verkoper aan te pas komt. Al deze ontwikkelingen zijn niet iets van de toekomst, ze zijn er nu al. Ze worden gebruikt door verkopers en dealers en die zijn er succesvol mee. Honda Paragon wil in een niet groeiende markt verdubbelen. Dat kan alleen als je een ervaring biedt zowel in sales, als aftersales die past bij de tijd waarin we nu leven: 2018. Wees er zeker van dat Voice, en alles wat daarbij komt kijken, de komende jaren exponentieel zal groeien. Neem daarom nu de juiste beslissingen. Alleen dan ben je de winnaar, de echte winnaar van morgen!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.