Volg het online spoor van de “spontane” showroombezoeker

19 januari 2017, Paul

Na de online- en call lead kun je ook de binnenwandelde showroomklant verantwoorden uit je marketingbudget!

WSB Interieurbouw
WSB Interieurbouw foto copyright

Dat we als autobedrijf onze klanten voornamelijk online ontmoeten en verleiden om voor ons merk te kiezen, is wel duidelijk. Je website is de showroom en die heeft veel meer impact op je verkoopaantallen dan de fysieke showroom. Met die wetenschap in het achterhoofd ga ik ervan uit dat je al je online leads overzichtelijk en inzichtelijk maakt in een leadmanagementsysteem, zoals ILMS.

Ook gebruik je inmiddels Dynamic Phone Tracking van bijvoorbeeld Adcalls om al je binnenkomende telefoontjes te kunnen koppelen aan je marketinginvesteringen. Maar wat doe je met de klant die spontaan de showroom binnen komt lopen, oftewel de fysieke lead? Hoe weet je welke marketinginvestering ervoor verantwoordelijk was dat die man of vrouw je winkel binnenstapt? Maarten Bekkers van BiZZNiZZ Software heeft daarvoor een oplossing ontwikkeld die weliswaar voor de hand lag, maar door niemand was opgemerkt…

Ook de fysieke showroombezoeker begint online

Maartens oplossing gaat ervan uit dat de showroombezoeker eerst de dealerwebsite heeft bezocht. Zijn systeem werkt op de dealerwebsite en niet op andere platformen waar de voorraad staat. Het gaat als volgt: een bezoeker komt op de dealerwebsite en laat een onlinespoor achter. We kunnen immers zien welke bezoeker wat heeft bezocht op de website omdat we de bezoeker een ‘cookie’ meegeven. We kunnen daardoor ook zien welke bron (marketing) ervoor heeft gezorgd dat de bezoeker op je website kwam en wat hij daarna allemaal online heeft gedaan. Niets bijzonders tot nu toe.

Het effect van je marketinginvestering

Maar nu komt het. De volgende keer dat dezelfde bezoeker op je website komt, via hetzelfde ip-adres, kan het eerste bezoek aan het tweede bezoek worden gekoppeld, en daarna de derde keer, vierde, etcetera. Nu zijn er al platformen zoals Dealer E Process (DEP), die zo’n online dataspoor kunnen meegeven aan de dealer. Maar komt de klant gewoon spontaan binnen, dan is er niet zo’n online spoor… of toch wel? Je weet niet wat de bezoeker gedaan heeft op je website, voor en na het bezoek.

Wat BiZZNiZZ van Maarten Bekkers doet is een e-mail sturen naar de klant die in de showroom aanwezig is met meer informatie over die bepaalde auto, over het bedrijf of over de verkoper. In de e-mail staat een link voor ‘meer informatie’ en klikt de klant daarop, dan kunnen we de eerdere online bezoeken matchen met het fysieke bezoek en is ook van deze klant zijn online spoor gevonden. En weet je welke marketinginvestering heeft geleid tot het bezoek.

Werkt het ook?

Critici en internet deskundigen zullen misschien denken dat het niet altijd werkt, aangezien niet iedereen altijd via hetzelfde ip-adres online is. Klopt, maar toch geeft dit systeem meer informatie over je marketinginvestering dan tot nu toe. Ik zou er wel wat mee kunnen als dealer.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul