Waarom het ‘zeer snel opvolgen van online leads zin heeft!

4 mei 2018, Paul

Calldrip Inc geeft een kijkje in de data van meer dan 400 000 leads!

Sinds kort is #DCDW de trotste distributeur van Calldrip, een tool waarmee snel en direct contact gekregen kan worden met klanten en prospects die via een online leadformulier een aanvraag doen. Het werkt als volgt: een bezoeker vraagt via de website een offerte aan voor een gebruikte auto. Om die offerte te kunnen maken, is een aantal zaken nodig zoals bijvoorbeeld naam, e-mail adres en telefoonnummer. Als de klant de aanvraag verstuurt, ontvangt Calldrip de data om vervolgens op dat moment een call op te zetten met de verkoper. Accepteert de verkoper de call/lead dan gaat Calldrip de klant bellen. Gevolg is dat er binnen een minuut nadat de aanvraag is gedaan (binnen de normale openingstijden) een gesprek kan plaatsvinden! ideaal dus voor grotere dealerholdings met een KCC (is dan niet meer nodig) en of importeurs die eindelijk wel eens meer resultaat uit hun online leads willen halen.

Calldrip heeft een onderzoek gedaan naar de effecten van het systeem en heeft meer dan 400.000 leads onderzocht. De uitkomsten deel ik graag met u. Dit zijn wel cijfers over de Amerikaanse markt, maar wij zien dat de cijfers die wij momenteel in Nederland verzamelen, nauwelijks afwijken

  • 441.892 leads zijn onderzocht
  • 362.351 leads met een correct telefoonnummer (vrij constant)
  • 257.269 leads komen binnen in openingstijden
  • 0,43 seconden is de gemiddelde responstijd
  • 2.43 minuten is de gemiddelde gesprekstijd

Wanneer worden ze opgevolgd?

  • 92% van de leads die door Calldrip werden gepusht en waar een connectie mee wordt gemaakt is opgepakt binnen 2 minuten
  • 70% binnen de minuut
  • 22% binnen 2 minuten
  • 8% van de leads, met een gedig telefoonnummer worden door de verkopers en of KCC/BDC genegeerd of gemist

Het doel van online leads voor de koper is helder: hij zoekt informatie. Het doel van de verkoper zou ook helder moeten zijn. Hij wil eerst de dialoog aangaan, om vervolgens de klant te helpen met het vinden van de juiste informatie en dan te eindigen met het primaire doel: een afspraak. Hoe komen de leads eruit?

  • 24,8% van de connected calls resulteert in een afspraak
  • 66% van de connected calls resulteert in een afspraak bij de beste dealer
  • 75% van de afspraken wordt gemaakt wanneer de lead binnen de minuut wordt behandeld
  • 12,5% van de afspraken wordt gemaakt wanneer de lead binnen twee minuten wordt behandeld
  • 12,5% van de afspraken wordt gemaakt wanneer de lead na twee minuten wordt behandeld

De hoogste conversie vindt plaats tussen 20.00 uur en 21.00 uur ’s avonds, inderdaad, het moment dat de meeste dealers of verkopers niet bereikbaar zijn. Daarnaast is bewezen dat een gesprek dat tussen de drie en vijf minuten duurt tot een hogere conversiepercentage leidt voor een afspraak.

Prima, wat kun je ermee?
Opvallend is dat het systeem niet bepaalt hoe hoog je conversie wordt, maar dat de verkoper dat uiteindelijk doet. De verkoper is het beste gereedschap en met Calldrip heeft hij een perfect hulpmiddel om snel, zelfs zeer snel met klanten te kunnen spreken die een aanvraag hebben gedaan. De verkoper die zonder doel, zonder script en dus op basis van toeval, en een ik-zie-wel-waar-het-schip-strandt-mentaliteit komt in 24,8% van de gevallen tot een afspraak. Worden de manschappen getraind, inspecteert de manager de uitkomst die hij verwacht, en wordt er continu gewerkt om de conversie te verbeteren? Dan kan 66% worden gehaald. Als iemand anders het kan, waarom zou jij het niet kunnen? Als dus binnen een minuut een lead wordt opgevolgd, waardoor de klant dus verrast is (luister ook maar naar het geluidsfragment), dan sta je op voorsprong. Is er daarnaast ook een doel (afspraak) en zijn er hulpmiddelen beschikbaar zoals scripts en productkennis? Dan zul je zien dat online leads opvolgen leuk is, maar ook veel meer sales oplevert dan nu voor mogelijk wordt gehouden. Met de juiste tools is scoren veel makkelijker dan wordt gedacht.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.