Waarom Marktplaats pakketten introduceert…

18 juli 2017, Paul

Meer onderscheid tussen zakelijke en particuliere autoadvertenties op Marktplaats

Vanaf 1 juli wordt er op Marktplaats meer onderscheid gemaakt tussen de autoadvertenties van particuliere aanbieders en die van autobedrijven. Daarmee wordt een veel gehoorde en lang gekoesterde wens van professionele aanbieders ingewilligd, want tot op heden was het voor de zoekende consument vaak niet duidelijk of een auto nu door een autobedrijf wordt aangeboden, met alle voordelen van dien, of door een particulier. Als autobedrijf geef je immers garantie bij de verkoop van een gebruikte auto en dat is misschien wel het belangrijkste argument voor een consument om de auto bij jou te kopen. Marktplaats Plus en Marktplaats Premium zorgen vanaf 1 juli voor meer onderscheid en bieden autobedrijven meer mogelijkheden om hun advertenties in positieve zin te laten opvallen tussen het andere aanbod.

Is het verplicht?

Als je op dit moment als adverteerder op Marktplaats tevreden bent met je advertentie, hoef je niets te doen. Na 1 juli blijf je adverteren zoals je gewend bent met het standaard pakket Marktplaats Basis. Maar als je meer zaken wilt doen, meer conversie wilt op basis van leads op je advertenties en jezelf op kwaliteit wilt onderscheiden in plaats van alleen de prijs, dan zijn er mogelijkheden. De twee nieuwe pakketten, Marktplaats Plus en Premium, bieden mooie opties die passen bij het online zakendoen zoals dat vandaag de dag gaat.

Desktop screenshot

Marktplaats Plus

Marktplaats Plus biedt nieuwe kansen voor ondernemers die zichzelf blijven ontwikkelen. Dat begint al met het laten zien van bepaalde unieke eigenschappen van de auto die je aanbiedt. Denk daarbij eens aan het artikel over Carmax dat ik laatst schreef, een Amerikaanse aanbieder die per auto twee highlights naar voren haalt in de online presentatie. Niet het standaard rijtje opties, maar echt twee zaken waarvan jij als verkoper weet dat ze belangrijk zijn op die auto. Bijvoorbeeld BOVAG-garantie, iets dat een particuliere aanbieder nooit kan bieden. Of een geverifieerde, en door de RDW als ‘logisch’ beoordeelde kilometerstand. Dat zegt de consument veel meer dan simpelweg ‘NAP’, dus ook daarmee geef je online al aan wat de meerwaarde is van jouw auto.

Grotere foto’s
Maar er kan nog meer. Bijvoorbeeld grotere foto’s. In de ‘Instagramwereld’ waarin we nu leven is visuele presentatie misschien wel het belangrijkste van alles. En zeg nu zelf, wat is er mooier dan een gepoetste occasion die goed op de foto staat? Kijk maar eens naar online autodealers als Carvana, de foto’s die je daar ziet zijn groter dan gemiddeld. Iedereen heeft tegenwoordig een goede camera, dus waarom zou de portal de flessehals zijn om die foto’s ook groot en scherp op het beeldscherm te toveren? Een goede foto verkoopt, een goede grotere foto nog veel beter.

Uiteraard heeft Marktplaats Plus nog veel meer voordelen ten opzichte van het basispakket. Ben je nieuwsgierig welke dat zijn, laat het mij dan weten.

Marktplaats Premium

Marktplaats Premium is ons ultieme pakket. Immers hierin zijn we echt een stap verder gegaan in onze pursuit om dealers en autobedrijven beter te maken in de online automotive en ze betere en meer kansen te geven. Beter maken door onze online automotive trainingen, die ikzelf heb ontwikkeld en daarnaast de mogelijkheid om onze #DCDW-Digital Car Dealer Workshops bij te wonen, waar wij al een aantal jaren dealers en autobedrijven beter proberen te maken in de online automotive! Echter dat zijn niet de punten die ik graag wil uitleggen, waarom het premium pakket zoveel waarde heeft voor u.

Meest bezocht
We zien tegenwoordig dat websitebezoekers minder vluchtig in hun online gedrag lijken te zijn. Men gebruikt een aantal apps veelvuldig en de meeste andere apps in de smartphone staan er werkeloos bij. Gelukkig staat de app van Marktplaats altijd in de top tien van de meest gebruikte apps. De website van Marktplaats is overigens de meest bezochte website (desktop/mobiel) van Nederland met een .nl-extensie. Dat betekent dat de consument Marktplaats veel meer ziet als een platform waar alles te halen is dan als een website alleen. Kijk maar eens naar de bedrijfspagina binnen Marktplaats, waar je je bedrijf presenteert. Dat is een van die zaken die echt van waarde gaat zijn voor elk bedrijf. Net zoals bijvoorbeeld Facebook, waar je ook niet meer kunt ontbreken met een bedrijvenpagina waarop jezelf presenteert.

Bedrijvenpagina
Marktplaats Premium biedt vanaf 1 juli een nieuwe, uitgebreide bedrijvenpagina op Marktplaats. Zie het als een miniwebsite van jouw bedrijf, zonder dat mensen daarvoor hoeven te zoeken. Daarnaast staat bij elk van je voorraadauto’s meer informatie, zoals een foto, reviews en je logo zodat je daadwerkelijk het verschil ten opzichte van je concurrent aan de bezoeker kunt laten zien. Als ik ergens van overtuigd ben, is het wel van deze meerwaarde. Bezoekers gaan hierdoor een stuk minder snel weg van Marktplaats, dus maak hier gebruik van.

Extra foto’s
Daarnaast zijn er met Marktplaats Premium extra foto’s zichtbaar op de resultatenpagina. Ik heb er al vaak over geschreven en gesproken: op de resultatenpagina moet je de belangrijkste klik verkopen, namelijk de klik van de consument naar je product pagina (VDP) waar je de informatie toont over de auto en jezelf. Komen mensen niet verder dan een snelle scroll langs je auto’s binnen de lijst met zoekresultaten, dan is een sale ver weg. Je zult moeten opvallen. En dat doe je met de juiste foto, titel, tekst en een correcte prijsstelling. Lees dit artikel over dit onderwerp (link) nog maar eens. Voor Marktplaats Premium-gebruikers hebben we iets gaafs ontwikkeld en uitvoerig getest: kleinere foto’s van de auto op de resultatenpagina, waardoor deze meer opvalt en daardoor de kans op die belangrijke klik naar de volgende pagina, je productpagina, enorm vergroot.

Wil je meer weten over de verschillende pakketten van Marktplaats die vanaf 1 juli beschikbaar zijn, schrijf je dan nu in voor ons webinar op dinsdagavond 4 juli om 19:30 uur. Aanmelden kan middels deze link.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy , de Virtual BDC en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul