Welke auto is het beste? De klantreis online op Google. ZMOT deel 1

15 augustus 2016, Paul

Waar begint de zoektocht? Op Google natuurlijk!

Google

Welke nieuwe auto is het meest geschikt? Vrijwel iedereen begint de speurtocht naar een nieuwe auto tegenwoordig met een zoekopdracht op Google. Soms heeft men al een merk of model in gedachten, soms alleen een idee van het type auto, bijvoorbeeld een SUV. De zoektocht start vrijwel altijd op Google.

Hoewel… de laatste tijd ziet Google een vertraging in de groei. Wat blijkt? Steeds meer mensen starten het zoeken via een ander kanaal, bijvoorbeeld Facebook. Gaan we even terug naar Google, dan zie je dat de zich oriĆ«nterende klant een aantal verschillende merken en modellen online bekijkt en vergelijkt.

Onder andere onderzoek van Mobile.de, het grote Duitse autoportal, laat zien dat de importeurswebsite in die zoektocht een veel bekeken medium is. Maar kijk je kritisch naar de websites van de verschillende merken, dan mis je in veel gevallen een belangrijke zaak, namelijk het waarom. Waarom kiezen voor dit merk in plaats van het andere merk? Noem bijvoorbeeld op de landingspagina de vijf belangrijkste redenen waarom juist dit merk beter is in plaats van de nieuwste actiemodellen. De potentiƫle koper zoekt in deze fase nog niet naar een prijs, maar naar informatie over zijn eerste keuze.

Hoe kunnen dealers hierin helpen?

Hou even in je achterhoofd dat de consument in deze fase alleen informatie zoekt met de vraag of een bepaald merk of model aan zijn of haar behoeften voldoet. Je snapt dan meteen dat je niet kunt volstaan met een website die er uitsluitend op ingericht is om leads te generen. De klant staat nog aan het begin van de funnel en is er nog helemaal niet aan toe om NAW-gegevens achter te laten. Toch gek dat dealers niet in de behoefte van de klant in die fase voorzien en dit stukje zuivere informatievoorziening overlaten aan bepaalde websites en blogs. Terwijl ze de beste en meeste informatie hebben over het ‘waarom’ van hun merk.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Paul de Vries