Welke e-mail stuur je als je de lead niet te pakken krijgt?

26 oktober 2015, Paul

Communicatie in woord en geschrift, niet de prijs, is het gereedschap van de autoverkoper.

e-mail

Als je een lead ontvangt op een nieuwe of een gebruikte auto dan kun je bellen of e-mailen. Nu is het zo, dat de eerste regel van de online automotive verkoop is: “eerst bellen, dan e-mailen” Echter als je de klant niet te pakken krijgt, wat voor e-mail stuur je dan?

Professionele verkopers….

Ik krijg tegenwoordig veel bezoek van studenten, van onder andere de IVA, die leuke onderzoeken doen. Een van die onderzoeken is welke reacties krijgen wij als wij een lead insturen? Ik wil graag twee voorbeelden laten zien, van twee professionele autoverkopers, die beide worden betaald om te verkopen. En de ene zal altijd de goedkoopste moeten zijn om een kans te maken, de andere…ja, dat is een prof!

Voorbeeld e-mail hoe het niet moet

Geachte mevrouw Hendriks,

Ik heb u proberen te bellen maar krijg helaas geen gehoor.
U had nog wat vragen omtrent de peugeot 308 ??

In afwachting van uw reactie.

Behoudens dat de eerste zin niet klopt, ookal ben ik zelf niet goed in Nederlands, dit zie ik ook nog, zijn er nog meer opmerkingen over deze twee regels. Immers waarom twee vraagtekens, met een spatie? Waarom de klant een slecht gevoel geven dat deze niet heeft opgenomen door te zeggen: “helaas”

Voorbeeld hoe het wel moet!

Goedemorgen mevrouw Hendriks,

Allereerst bedankt voor jouw interesse in één van onze jong gebruikte Audi’s, ontzettend leuk!

Ja, deze auto is nog beschikbaar en is voorzien van een airconditioning! De auto verkeerd vrijwel in nieuwstaat en staat bij ons in de showroom. Naast de airco, is deze Audi extra voorzien van o.a. Cruise control, Lichtmetalen velgen én een origineel Navigatiesysteem.

Zouden wij samen een vervolgafspraak kunnen maken, om jou eens kennis te laten maken met onze Audi?

Graag wacht ik jouw reactie af. Bedankt!

Kijk, daar hebben we nu echt een professional aan het werk! Bedanken voor de e-mail, de klant een goed gevoel geven, online rule nummer 3 volgen (altijd een vraagteken plaatsen om de dialoog aan te gaan), voordelen van de auto verkopen! Gewoon TOP!

Is het dan zo makkelijk?

Nee, maar het begint met je communicatie, de klant heeft jouw product uitgekozen om meer informatie te vragen middels een online lead en welke 1ste indruk laat je achter? Van de 100 leads, heeft de Audi verkoper veel meer kans om meer dialogen te ontwikkelen en daarmee veel meer kans op een verkoop. De eerste maakt alleen maar kans als hij de goedkoopste is, waardoor de klant altijd zelf de moeite wil nemen om in contact te komen met de verkoper. Is dat succesvol verkopen? Nee, ik heb liever de tweede, de echte pro!