3 tips voor een betere dealerwebsite in de automotive!
21 december 2015, PaulDe dealerwebsite is je belangrijkste showroom anno 2016!
Anno 2016 is de dealerwebsite niet meer weg te denken in het marketing- en ontwikkelings budget van de gemiddelde dealer. De website is zeker geen kostenpost, maar een investering in je corebusiness. Immers zonder goede dealerwebsite besta je niet tegenwoordig. Echter zijn er simpele zaken waar je op moet letten als je je dealerwebsite onder de loep neemt? Ik noem er drie:
Locatie van je dealerbedrijf!
We weten dat Google de meest relevante zoekresultaten wil laten zien aan zijn bezoekers. Dat betekent dat als iemand in Amsterdam een Ford Mondeo zoekt, dat Google het liefste een resultaat presenteert welke zich in Amsterdam bevindt. De dealer heeft daarin de meeste kans om bovenaan te beginnen. Zeker gezien de mobiele invasie wordt locatie steeds belangrijker. Zorg er dus voor dat in al je titles, content, meta descriptions de locatie van je dealerbedrijf organisch en natuurlijk voorkomt. Doe dit dus niet alleen op je homepage of contactpagina, maar dus ook op je Search Result Page(SRP) en je Vehicle Detail Page(VDP) zodat Google je bezoeker direct kan afleveren op de juiste pagina’s, zonder dat de bezoeker vanaf de homepage weer overnieuw moet beginnen….
Hou het simpel en schoon!
Kijk nog eens kritisch naar je website! Staat alle informatie erop, maar is het ook niet teveel? Een foto slider op je homepage met 6 verschillende fotobanners staat misschien wel leuk, maar is het echt relevant en hebben de 3de, 4de en 5de banner wel enige conversie? Of ziet niemand ze, omdat iedere bezoeker niet op de homepage blijft om alle banners te bekijken? Nu met de jaarwisseling op komst, hebben we dan al verschillende contentpagina’s voor nieuwe auto’s van 2015 en 2016(test, content, reviews) of zetten we alles op 1 pagina, waardoor het een zooitje kan worden? Zijn alle call to actions relevant en vragen we voor elke CTA de juiste informatie? Dus bij een offerte verzoek meer vragen en bij een proefrit minder bijvoorbeeld?
Elke pagina zijn eigen url, title en meta description!
Autoportalen zoals Marktplaats kunnen bezoek vanuit de VDP pagina direct doorzetten naar de juiste VDP pagina op de dealerwebsite, waar meestal een conversie kan plaatsvinden(call, online lead) als een assisted conversion. Echter veel dealerwebsites hebben nog steeds geen aparte url, title en meta description beschikbaar voor elke pagina op de website. Naast dat dit enorm veel verschil kan maken op je bezoekers aantallen via SEO, kan dit ook je bezoekers frusteren als deze landen op de homepage, waardoor ze de zoekopdracht bijvoorbeeld helemaal opnieuw moeten doen.
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.