3de dag van de Digital Dealer: Preston Ford
21 september 2017, PaulHoe kan een dealer in een gemeenschap van 800 mensen bij de top100 Ford dealers horen in de VS?
In de VS zijn meer dan 3000 Ford-dealers, grote en minder grote bedrijven. Behoor je tot de Top 100, dan ben je een serieuze speler. Preston Ford is zo’n bedrijf, staat al enkele jaren in die Top 100. En dat is bijzonder, want Preston bevindt zich in een gebied met slechts een paar duizend mensen. Sterker nog; het dorp waar Preston zit, telt slechts 800 inwoners, maar hij verkoopt ook in andere regio’s van het land. Zo is hij op dit moment actief in 49 van de 52 staten. Hoe? Simpel: proces, visie en vasthoudendheid zijn zijn kernwoorden.
De Preston-manier
Preston doet een aantal opvallende zaken. Uiteraard is de focus op online. Een Dealer E Proces-website staat centraal, evenals de ’frog’, een kikker die de afgelopen jaren het beeld naar buiten toe was. Mensen konden gratis een ‘kikker’ halen, en hoe gek het ook lijkt, zelfs daarvoor komen mensen naar Preston. Er valt meer op. Het bedrijf is 364 dagen geopend, alleen de eerste Kerstdag zijn ze gesloten. De verkopers werken er in ploegendiensten van acht uur ’s ochtends tot negen uur ‘s avonds. Het verkoopteam is verplicht om een social media-cursus te volgen, zoals ze ook dagelijks actief moeten zijn op Facebook. De beste verkoper van Preston verkoopt al zijn auto’s (inderdaad 100%!!) via Facebook en hij is alleen op afspraak te bezoeken….
De reisafstand tot het dealerbedrijf is geen punt, ze brengen de auto bij je thuis. Of ze komen je ophalen op de luchthaven. En die service komt in elk verkoopgesprek, in alle communicatie terug. Slim? Jazeker, zo halen ze het bezwaar weg voordat het een relevant probleem kan worden. De verkoop is overigens best agressief, maar het werkt. In de maand december, een zeer belangrijke maand om die Top 100 te kunnen halen, verkopen ze soms wel 60 nieuwe Fords per dag! En zoals je ziet in de printscreen van Facebook, zijn ze duidelijk in wat ze willen doen.
En verder?
Verder waren er op de derde dag van de dealerbijeenkomst nog drie presentaties die erg de moeite waard waren, maar waar ik graag een volgende keer op terug kom! Het waren drie intensieve dagen, zeker met het reizen en het tijdsverschil, vandaar dat nu bij mij de luikjes dichtgaan. Ik hoop dat de gedeelde content waardevol is voor jullie!
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.