Blog: Autodealers hebben wat te verbergen!
6 augustus 2013, PaulOndoorzichtige wereld van prijzen van nieuwe auto’s
Onlangs zijn wij bij Nieuweautokopen.nl gestart met ‘direct op voorraad’ een module waarin wij heilig geloven en waarin de eerste resultaten bijzonder goed te noemen zijn! Hoe werkt het? Dealers die met ons werken, plaatsen via de occasionsoftware zoals Autopresentatie, UCC en Wheelerdelta de nieuwe auto’s op ons platform. Zo komen de auto’s ook op hun eigen en andere portals te staan en bij ons. Op het moment dat een bezoeker interesse toont in een specifiek voertuig, dan ontvangen wij bij Nieuweautokopen.nl de lead. Deze volgen wij binnen het uur en vaak binnen 15 minuten op. Wat vragen we dan? Kloppen de NAW+E+T en wat zijn de BKA (Belangrijkste Koop Argument) Bu (Budget) en de Bs (Beslissersgroep), daarbij overleggen we ook de eventuele inruilauto.
Lead doorsturen
Deze ‘gekwalificeerde’ lead sturen wij dan door naar de desbetreffende dealer, welke contact kan opnemen met de potentiële klant en daarop zijn toegevoegde waarde kan verkopen. Wij ontvangen alleen provisie als de lead converteert in een order bij die dealer. Tot zover, transparant en duidelijk!
Nieuwprijzen rijklaar
Het imago van dealers en of autoverkopers heeft nog vaak een dubieus karakter. Veelal onterecht, maar de laatste tijd kom ik toch zaken tegen die sommige zaken wel dubieus maken. Het stuitend gebrek aan verkoopkwaliteiten -besef van kopers -bezoekersgedrag en een totaal gebrek aan statische gegevens en kennis (hallo we zijn allemaal online!) kom ik nu wel vaak tegen. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele motivatie en reden te bedenken om bijvoorbeeld nieuwe auto’s aan te prijzen zonder dat deze rijklaar zijn. Dat betekent, dat prijzen van een nieuwe auto, waarbij de metallic lak, verschillende opties en wat al niet meer, bovenop de ‘geadverteerde’ prijs moeten worden berekend. Motivatie: een ander doet het ook! Dit heet in normaal gebruik: bedrog, iemand een poets bakken, iets verbergen. Als wij deze klant/lead bellen volgt er vrijwel altijd een negatief gesprek, over ons en de dealer. De klant mag verwachten dat de prijs die je noemt, de vraagprijs, de prijs is voor dat specifieke voertuig. Zo niet, dan ben je oneerlijk en heb je daadwerkelijk wat te verbergen, ook al staat het ergens onderaan als disclaimer en of bijzonderheden dat de hele santenkraam ernog bij geteld moet worden bij je ‘vraagprijs?’
Statistiek
Wij zien in onze statistieken geen enkele dealers meer of minder leads krijgen doordat die wellicht de goedkoopste of laagste prijs heeft! Wel zien we meer leads naar dealers gaan die de beste foto’s, omschrijvingen hebben en die daadwerkelijk effort erin hebben zitten om de nieuwe auto te verkopen en dus niet te adverteren. Bij Nieuweautokopen.nl zijn wij vanuit de Thuiswinkel.org verplicht om de rijklaar prijzen te tonen en niet de vanaf prijzen waarmee je je klant voor LUL zet. En het heeft ons nog nooit een order minder gebracht.
Beleid
Bij Nieuweautokopen.nl gaan wij de ‘direct op voorraad’ nog prominenter neerzetten, dat betekent dat wij ook op onze andere webistes, zoals de webwinkels bij Autovisie.nl en Autotekoop.nl de nieuwe auto’s rijklaar gaan plaatsen. Bij de ANWB Autokoopservice gaan we zelfs nog een stap verder. Daar gaan wij de ‘direct op voorraad’ auto’s zelf direct verkopen aan de ANWB leden, mits deze rijklaar worden aangeboden.
Wilt u dus ook uw nieuwe auto’s plaatsen op Nieuweautokopen.nl en de ANWB Autokoopservice en eigenlijk ook op alle andere portals en vooral op uw eigen website, neemt u het dan maar van mij aan, rijklaar prijzen winnen het altijd op basis van orders versus leads, altijd. En dan praat ik ook vanuit mijn eigen ervaring als SsangYong en Chrylser dealer, altijd rijkaar, nooit anders. Doet u ‘concurrent’ het ook? Don’t care, hoe wilt u te boek staan?
Brian Pasch
Brian vertelde het laatst perfect in deze video (op 3 minuten en 35 seconden), want hoe wilt u eruit komen in de AZMOT?
[youtube=http://youtu.be/-noJ03HuWxA?t=3m37s]