De e-mail is dood!
2 oktober 2019, PaulOp welke wijze kun je anno nu beter leads opvolgen?
Wist u dat meer dan 60% van de online leads (ingevulde formulieren) van de portalen geen telefoonnummer bevatten? En het maakt niet uit welk portaal je analyseert: er zijn bijna geen verschil tussen Marktplaats, Autoscout, Autotrack en nieuwkomer ViaBovag.
Portalen doen te weinig
Dat betekent dat de portalen twee dingen niet doen. Ten eerste vinden alle portalen het een goed idee om de lead niet te verplichten zijntelefoonnummer achter te laten. Ik vind dat een verstandige keuze overigens. Iemand die zijn telefoonnummer niet wil achterlaten, vult ook vaak een fake telefoonnummer in. Dus verplicht maken doen ze terecht niet. Het tweede dat ze niet doen, is uitleggen waarom het wellicht verstandig is om wel een telefoonnummer achter te laten. Die uitleg past prima in het tekstveld en na die uitleg is de kans iets groter dat de klant zijn nummer achterlaat.
Waarom niet?
Dan de reden waarom het belangrijk is om naast een e-mail dat nummer proberen te krijgen. De lead alleen per e-mail opvolgen wordt steeds moeilijker. Ik weet niet hoe het bij u is, maar mijn persoonlijke e-mail (Gmail) bepaalt zelf wat ‘social’ en ‘reclame’ is. En weet u op welke wijze uw e-mail wordt gezien? Ik zal het uitleggen. Ik merk geregeld bij onderzoeken voor dealers naar leadopvolging dat de verstuurder e-mails of in de spam-map of in reclame-map terecht komen. At betekent dus niet dat de klant niet reageert. Nee, de klant KAN niet reageren want hij heeft de mail nooit ontvangen, want de opvolgmail wordt gezien als spam of reclame. Dat moet je als adverteerder, dealer of autobedrijf zelf oplossen.
Email is oud
Nu we meer dan 25 jaar e-mail gebruiken, zien we ook de interesse verslappen. Waar je het vroeger, en ja dan praat ik zelf over 20 jaar geleden, bijna spannend vond om een e-mail te ontvangen, is het nu iets waar je niet direct je focus op hebt. De klant heeft niet meer de grootste aandacht voor alle berichten die hij krijgt. Zijn aandacht is verschoven naar Whatsapp, SMS, Facebook Messenger of welke Direct Messaging Service dan ook. Heb je dus alleen een e-mailadres van je lead en geen telefoonnummer, dan wordt het steeds moeilijker om hem te bereiken. Het is dus niet zo dat de klant niet reageert, maar, en die kans is veel waarschijnlijker, de klant heeft je bericht nooit ontvangen en denkt (on)terecht dat je geen interesse hebt.
Direct Messaging
We merken het ook bij marktplaats: de Messaging Service op de Marktplaats-app is zo populair en de 1-op-1 communicatie zo goed, dat dit de manier is waarop men tegenwoordig wil communiceren. Het contact is kort, bondig en op een Whatsapp-achtige wijze. De portalen, Marktplaats ook, moeten dus een manier verzinnen waarop de klant en het autobedrijf kunnen communiceren per telefoon, want zie die telefoon als een Direct Messaging Tool.
Bij #DCDW zien we hetzelfde. De telefoon werkt perfect als middel om leads op te volgen, mits je de klant direct aan de lijn krijgt. Lukt dit niet, of heb je geen telefoonnummer en je moet gaan mailen, dan doen wij dat in eerste instantie slechts 1 of 2 keer. Overigens, ook wij testen nooit of onze uitgaande mails wel aankomen. Dat die mails soms niet aankomen, is niet verwonderlijk. Sommige dealers hebben zoveel rotzooi in de handtekening staan, denk aan URL’s, e-mailadressen, Social Media-accounts en nog veel meer, dat het geen wonder is, dat een spamfilter aanslaat. Wij gaan het daarom anders doen. Wij introduceren binnenkort voor de Nederlandse en Belgische automotive markt een Direct Messaging Tool genaamd Live Person Automotive. Deze tool brengt alle direct messaging-tools samen op één platform, zodat we op de manier van nu geïnteresseerde klanten kunnen blijven benaderen. Binnenkort meer over dit topic, want onthoud goed: de e-mail is dood.
Over Paul
Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl