De online autoverkoper anno 2016
12 mei 2016, PaulDe autoverkoper van 2016 bevindt zich volledig online en snapt dat hijzelf de maatstaf is van succes!
In deze tijd is de autoverkoper van vroeger bijna verleden tijd en groeien wij zeer snel naar de online autoverkoper. Een autoverkoper die niet meer wordt misbruikt om allerlei randzaken te moeten doen, maar een verkoper die alleen bezig is om zichzelf en zijn bedrijf en merk te marketen en vanuit alle bronnen/buckets succesvol te zijn!
De 4 buckets
Elke autoverkoper anno 2016 dient goed te zijn in het opvolgen van 4 verschillende soorten ‘leads’ / ‘kansen’ :
- Fysieke leads
- Call leads
- Online leads
- Referrals (terugkerende klanten)
De ene lead is niet belangrijker dan de andere, elke bron heeft echter zijn eigen proces, conversie en karakteristieken in zich. De online autoverkoper van nu, kan niet meer volhouden dat referrals belangrijker zijn dan call leads. Je hebt immers als verkoper veel referrals, maar ‘waste’ je de andere kansen, dan groei je qua aantallen zeker niet. Ga je je dan focussen op alleen de fysieke leads, dan kom je er achter dat deze steeds minder worden. Of je nu wil of niet, je zal beter moeten worden in de opvolging van die andere twee: call- en online leads!
De autoverkoper van nu, is dan ook een online autoverkoper die snapt dat vrijwel al zijn kansen, die die krijgt via een fysieke, online of call lead ontstaan vanuit de online oriëntatie van de klant. Hij snapt dan ook, dat zijn functie niet meer het advies geven is, maar veel meer de bevestiging moet zijn, van die informatie online. Hij/zij zou zich moeten profileren als professional, niet alleen op Linkedin, maar ook op Facebook of zelfs het hebben van een eigen website, met reviews en informatie over zichzelf. Een verkoper die ook snapt dat de call lead, de meest interessante lead is van allemaal binnen de standaard twee weken van het koopproces, maar dat de online lead 90 dagen in-market is! Dus, als de klant zich meldt in de eerste week van zijn koopreis, dat je deze niet afserveert, maar de commitment hebt om deze 90 dagen lang op te volgen! Net zo lang tot een Ja of een Nee!
Chevy Dude
Een van die mensen die ik al langer volg is Mike Davenport alias: Chevy Dude! In niets is deze top autoverkoper een gagdet freak, of iemand die jong is en daarom het ‘internet’ snapt. Mike snapt zelf heel goed, dat hijzelf een merk kan zijn! Dat hij zelf harder moet werken dan iemand anders en dat opvolging key is! Mike is erg succesvol met zijn SMS follow-up. Veel autoverkopers zouden dit spammerig vinden, maar ik krijg liever als dealer klachten dat mijn verkopers teveel zouden opvolgen dan te weinig. Mike heeft daarnaast zijn eigen website, Facebook en Linkedin account! Volg hem eens en zie wat voor jou kan werken en wat niet. Hou alleen 1 ding in gedachte, als jij je niet aanpast, kun jij straks op zoek naar een ‘nieuwe uitdaging’ immers de economie disciplineert iedereen…
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.