Het zakelijk gebruik van Linkedin – Mag je je connecties wel automatisch feliciteren?

Mag je automation van LinkedIn gebruiken voor verjaardagen, of is dat niet oprecht?

Twin Design / Shutterstock.com

Elke dag en al vele jaren feliciteer ik iedere connectie die ik op LinkedIn heb. In de afgelopen vier jaar zijn er misschien twee of drie dagen geweest dat dat niet is gelukt omdat LinkedIn niet meewerkte of er iets anders was. Of ik nu op vakantie ben of niet, elke dag kijk ik wie er jarig zijn en die feliciteer ik met de automation tool van LinkedIn. Dat betekent dat ik via de app automatisch feliciteer met de vaste regel ‘Gefeliciteerd!’. Werk ik met mijn desktop, dan wordt ‘Happy Birthday!’ gebruikt. Volgens de experts en kenners van social media bega ik met mijn werkwijze een fout, want mijn manier van feliciteren zou niet oprecht zijn omdat ik er te weinig aandacht aan besteed. Maar klopt dat wel? Ik heb meer dan 17K connecties en van die groep LinkedIn-volgers zijn er elke dag velen jarig. De meesten ken ik niet persoonlijk…….dus hoe doe je dat? Ik stuur digitaal een gemeende ’Happy Birthday’. Ken ik de connectie wel en mijn oog valt erop, dan is de boodschap iets uitgebreider.

Foute aanpak

Is mijn aanpak fout? Nee, helemaal niet! Je leert immers meer mensen kennen op het moment dat je meer contact hebt, ook al is dat contactmoment maar kort. LinkedIn gebruik ik zakelijk. Ik wil graag mijn visie delen via artikelen, updates, video’s, enzovoort. Dat gaat het beste op het moment dat veel mensen mij kennen, ik contact met hen krijg en dat contact weet vast te houden. De felicitatiedienst is daar prima geschikt voor, mits je het maar consequent gebruikt.

Reacties krijg ik ook op met felicitaties. Vaak geautomatiseerde duimpjes, en korte bedankberichten, maar ook berichten om eens af te spreken, om een businesscase door te nemen, of om eens een kop koffie te drinken om een probleem of een kans te bespreken. Ik kan mijn business niet doen als mensen mij niet kennen of vergeten dat ik ze wil helpen in de online automotive. Ik zie de felicitatie als een contactmoment dat kan uitmonden in een zakelijke kans. En die kans krijg ik niet als ik mijn netwerk niet verzorg. Dat die manier van verzorgen volgens de experts niet oprecht is, neem ik voor lief. Liever richt ik me op de reacties die ik krijg. Een aantal zie je hieronder.

Het is aan jouw

Wat moet je nu wel of niet doen? Gebruik LinkedIn zoals jij het wil gebruiken. Actief, passief of alleen met een gekwalificeerde groep mensen. Als ik accountmanager zou zijn voor de zakelijke markt voor een VW-VAG-dealer in Arnhem, dan zou ik LinkedIn anders gebruiken. Ik zou dan iedere ondernemer in Arnhem in mijn LinkedIn-netwerk willen hebben en hen met relevante updates informeren over bijvoorbeeld de fiscale gevolgen van autobrief I, II of III. Ik zou met zelf neerzetten als de go-to-guy als het gaat om zakelijk en bedrijfsmatig vervoer en leasing. Onderhoud je dat netwerk actief door ze bijvoorbeeld te feliciteren, dan zal je binnen een jaar of twee verbaasd zijn over de resultaten. Moeilijk? Nee! Veel werk? Ja! Maar zoals iedereen weet in de autobranche: voor niets gaat de zon op. En dat geldt ook voor LinkedIn.

Over Paul

Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…