Iedere dealer zou een innovatie budget moeten hebben!

Heeft u ook een innovatiebudget?

Innovatie

In 2017 gaan marketingontwikkelingen in de online automotive weer sneller dan de jaren ervoor. We leren sneller, beter en kunnen steeds mooiere dingen maken die doen wat ze moeten doen: meer auto’s verkopen! Maar maakt u wel gebruik van alle nieuwe mogelijkheden? Dit is de vraag die ik mij weleens stel, als ik hoor dat er geen budget meer voor is. Het budget is aan het begin van het jaar verdeeld en op is op. Nu weet ik ook wel dat veel bedrijven de term ‘budget’ en het ontbreken daarvan misbruiken. Bijvoorbeeld om op een vriendelijke en indirecte wijze tegen die vertegenwoordiger te zeggen dat je niet overtuigd bent van zijn nieuwe product. Maar toch.

John Marazzi

Ik heb al best veel geschreven over John Marazzi een Honda- en Toyota-dealer uit Florida. En niet voor niets. Hij heeft een heldere visie. Ook als het om budget gaat. Hij ziet het eigenlijk heel praktisch en simpel. Marazzi spendeert 10% van zijn marketingbudget aan nieuwe producten. Zijn uitleg: “ik weet niet wat het nieuwe product is of wordt, maar ik wil het wel graag testen in mijn omgeving. En zo’n test past me beter dan iemand op zijn blauwe ogen vertrouwen. Er is nog een voordeel. Door in een vroeg stadium, vaak zelfs als eerste te testen, heb ik een voordeel ten opzichte van mijn concurrenten. Ik ben een leider in plaats van een volger.”

Volger of Trendsetter?

In Nederland kijken we vaak naar onze collega’s, peers, en als die iets doen, doen wij het ook. Kijk maar naar de hele modediscussie over een KCC. Iedereen begin er opeens een, omdat iemand ooit riep dat het werkte. Volgen dus, in plaats van zelf proberen. Met een innovatiebudget geef je je mensen, je marketeers, de vrijheid om zaken te testen. In het klein, om zo te bepalen wat wel werkt en wat vooral niet werkt. Zo omzeil je ook de ROI-discussie. Door het innovatiebudget gebruikte John als eerste Facebookmarketing in combinatie met Polk Data. Ook was hij de eerste met een Snapchatfilter en ga zo maar door. Een pilot draaien is waar het omgaat in de digitale wereld. Zo ontdek je wat wel en niet voor je werkt in jouw omgeving. John is en was er heel succesvol mee. Nu wij nog?

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…