Is het opvolgproces bij gebruikte auto’s anders dan bij nieuwe auto’s?
8 november 2016, PaulOpvolgen van leads voor nieuwe en gebruikte auto’s is verschillend!
Wil je succesvol leads opvolgen in de automotive, dan heb je processen nodig. Het is leuk dat je leads ontvangt, maar als je niet de dialoog met die leads aangaat, dan verkoop je alleen aan die klanten die zelf het initiatief nemen. Daarmee verkoop je dus alleen het laag hangende fruit, in plaats van al het fruit.
De meeste autobedrijven lopen tegen het probleem aan dat vrijwel iedere klant altijd een telefoon bij zich heeft maar niet altijd wil opnemen. Steeds vaker zullen wij een oproep negeren als we het nummer niet kennen. En dus zul je, als je leads wilt opvolgen, moeten proberen om de klant anders te bereiken.
Nieuwe auto leads
Leads voor nieuwe auto’s zijn vaak 90 dagen ‘in market’. Dat betekent dat je leads langer moet vasthouden omdat er ook later nog resultaat valt te behalen. Krijg je de lead niet te pakken in de eerste dagen, dan loont het om vol te houden en om naar andere manieren te zoeken om contact te krijgen. De klant is niet altijd direct in de markt, maar is op zoek naar informatie. Voor een koper van een gebruikte auto gelden overigens andere regels. Die is slechts 14 dagen ‘in market’ nadat hij de lead heeft ingestuurd….
14 dagen in market
Een klant zal dus, na gemiddeld 4 weken online te hebben gezocht op bijvoorbeeld Marktplaats, binnen twee weken ergens beslissen nadat hij de eerste lead heeft ingestuurd. Dus het opvolgingsproces is beperkt tot 1 a 2 weken. In die periode MOET je contact krijgen!
Maar hoe doe je dat? Hoe vaak bel je, hoe vaak mail je? Welke boodschappen stuur je? SMS of Whatsapp? Wij organiseren op 10 november een webinar speciaal over dit onderwerp. Thema: het opvolgingsproces van een gebruikte auto lead. Start om 19:30, duur 30 minuten! Aanmelden kan via deze link.
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats), nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens Founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is Paul een veel gevraagd spreker bij dealers en importeurs op het gebied van de online automotive. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl