Regel 1 in de online leadopvolging: Eerst bellen, dan andere communicatiemiddelen!
2 juli 2020, PaulBellen is en blijft de beste wijze om tot de volgende stap te komen in de “road to the sale”
De belangrijkste manier om in contact te komen met de klant, is nog altijd de telefoon. Ondanks dat bellen slechts de elfde handeling is die we op de smartphone doen, biedt bellen wel de beste kansen om als verkoper een stap verder te komen richting je sale. Stel je zelf eens de volgende vraag: waar heb ik de meeste kans om een auto te verkopen? In de showroom of aan de telefoon? En stel jezelf ook meteen de volgende vraag: hoe heb ik de meeste kans om die afspraak in de showroom te verkopen? Per telefoon of per e-mail? Ik hoop voor iedereen dat duidelijk is dat de telefoon het beste middel is om tot een dialoog te komen.
Leads met telefoonnummer
Krijg je leads binnen met een kloppend telefoonnummer? Direct bellen! En met ‘direct’ bedoel ik ook direct! Bij Calldrip hebben wij duizenden gesprekken beluisterd en wat blijkt? De klant waardeert het enorm als direct, dus binnen de minuut, door de verkoper wordt gebeld naar aanleiding van de online-aanvraag.
Bel je later, dan is de kans op de eerstvolgende conversie -de dialoog- veel kleiner. Je moet vaker bellen en daarna vaker mailen om überhaupt een dialoog met de klant te kunnen opstarten. Bel je direct? Dan heb je meer kans. In de 60%-regel zie je dit terug. Direct bellen, heeft in 80% van de gevallen een dialoog tot gevolg. Dat is 20% meer dan de benchmark aangeeft.
Niet meer emailen?
Waar wij ‘vroeger’ in de online rules adviseerden om eerst te bellen en dan te mailen, stellen we ons nu de vraag of mailen nog wel zin heeft, zeker in de toekomst. Het zou zo maar kunnen dat we e-mail gaan zien als een fax en dat de consument veel beter benaderbaar is per Whatsapp, Facebook Messenger, SMS of een ander Direct Messaging Tool.
Direct Messaging
Voordeel van die DM-tools is dat de communicatie altijd weer opgepakt kan worden. De eerste regel is dus nog steeds om eerst te bellen, maar wat doe je zodra je vastloopt in een voicemail? Op welke wijze ga je dan contact opnemen? Want je wilt nog steeds de dialoog opstarten om tot concrete vervolgstappen te komen. E-mail is een manier om tot die volgende stap te komen, maar onderzoek van onder meer Live Person Automotive heeft aangetoond dat 49,7% van de mails als spam wordt gezien. Slechts 28% van de mails wordt gelezen en de trigger om te lezen is de onderwerpregel. Whatsapp, of andere Direct Messaging Tools zijn natuurlijkere manieren om te communiceren, mede door de belangrijke rol die de smartphone in ons leven speelt. We appen liever dan dat we mailen.
Eerst bellen dus!
Met dat in het achterhoofd is het plan van aanpak simpel: eerst bellen, daarna ga je andere communicatiemiddelen inzetten en e-mail is daarbij niet meer de belangrijkste tool. Welke methode je ook toepast, het doel is altijd hetzelfde: dialoog, afspraak en sale.