Heeft u al Facebook Messenger op uw website?
8 januari 2018, PaulMessenger van Facebook is het nieuwe email
Facebook is bij iedereen wel bekend en de meesten van ons zullen ook de berichtenservice van Facebook, Messenger, al wel eens gebruikt hebben. Op de desktop nog als onderdeel van de website, maar op de smartphone heeft Messenger zijn eigen app. En met de wetenschap dat meer dan vijftig procent van al het Facebookgebruik via de smartphone gaat, is het geen verrassing dat Messenger naast Whatsapp een steeds belangrijker platform voor berichtuitwisseling wordt. Dat betekent dus naast de bedreigingen, waarin veel mensen in denken, ook zeer veel kansen.
10% emails
Onlangs heeft onderzoek van Cars.com aangetoond dat slechts op tien procent van de e-mails die dealers naar leads sturen, een reactie volgt van de potentiële klant. Bij Messenger ligt dit percentage ruim boven de zeventig procent. En dat is eigenlijk wel logisch, want de klant van 2018 leeft in zijn mobiele telefoon, in zijn social media platformen en geeft daaraan zijn volledige attentie.
E-mail is voor veel mensen meer een onderbreking dan een leuke wijze van communiceren. Door alle spam en de grote stroom binnenkomende e-mails (ja, ook ik maak mij daar schuldig aan) kent het een historisch lage lees- en responsratio. Voor Messenger geldt dit niet, en daarom is dat de volgende stap op weg naar een betere leadopvolging. Het doel is namelijk een dialoog, en als deze niet op gang komt omdat de klant geen antwoord geeft, is dat doel dus niet bereikt.
Website
Het is nu al mogelijk om Messenger te integreren in je website. De meeste mensen hebben immers een Facebookaccount en wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is je website zo inrichten dat bepaalde info, zoals prijzen, pas zichtbaar zijn als de klant inlogt op je website via Facebook. Met zo’n Facebooklogin kun je direct toestemming vragen om met de consument te communiceren via Messenger. Een groot voordeel is dat de klant na één keer te zijn ingelogd nooit meer zijn gegevens hoeft achter te laten om een lead, meer informatie of wat dan ook in te vullen. Facebook heeft al die informatie immers al.
Wil de klant meer informatie, dan is Messenger de natuurlijke wijze van communiceren met de klant. Het zou echt een volgende stap zijn voor dealers in Nederland die veel geld en energie investeren in hun website, om deze volgende stap te testen en daarna ook te zetten.
Chatten via Messenger
Ook de chat ontsnapt niet aan Messenger. Veel dealers in de Verenigde Staten die met ActivEngage werken, doen dat in een combinatie. Via de API van Messenger hebben ze een connectie gemaakt met hun chatsoftware. De klant en websitebezoeker communiceren volledig via Messenger, terwijl de techniek en het proces erachter gewoon de chatfunctie is, die de meeste dealers al kennen. De klant die niet wil chatten via een normaal chatscherm wil dat misschien wel buiten de website om. Dus ook daar zit een groot voordeel aan, want zo kun je laagdrempelig communiceren op een chat-achtige wijze via Messenger.
Messenger en Whatsapp, die beide toebehoren aan Facebook, zullen een dominante positie krijgen als het gaat om communicatie van dealers en autobedrijven met hun toekomstige klanten. Denken dat het wel losloopt en je ogen ervoor sluiten is als het sluiten van je bedrijf voor toekomstige klanten. Ongeacht de leeftijd, want geloof me, iedereen gebruikt Facebook.
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.