
Amazon Autos komt eraan!
13 februari 2025, PaulVandaag geeft David Kain een presentatie op het Automotive Dealerseminar over de plannen van Amazon Auto. De e-commercegigant, een van de grootste bedrijven ter wereld, maakt inmiddels serieus werk van de online automotive retail, na jarenlang kleine pilots te hebben gedraaid. De inspanningen van nu doet Amazon samen met Hyundai.
Wat betekent het voor wie?
De eerste bedrijven die zich bedreigd zouden kunnen voelen, zijn de autoportalen zoals Autotrader.com, CarGurus.com en Cars.com. Deze platforms, net als de portalen die in Nederland actief zijn, brengen vraag en aanbod bij elkaar. Een groot verschil met Nederland is echter dat de Amerikaanse portalen zich ook richten op de nieuwe autovoorraad bij de dealer. Die voorraad is vele malen groter dan bij ons, en nieuwe auto’s worden daar ook gewoon geadverteerd op de portalen en op de eigen website.
Ook de dealers – vooral degenen die geen Hyundai’s verkopen – zouden zich bedreigd kunnen voelen. Amazon beschikt namelijk over meer dan 200 miljoen autogegevens van klanten, opgeslagen in hun accounts. Deze klanten bestellen regelmatig onderdelen en accessoires voor hun auto’s, waardoor Amazon precies weet wie wat rijdt. Amazon kan dus de directe concurrenten van Hyundai benaderen met een concreet voorstel, op een Amazon-platform waar de gebruikers dagelijks komen en dat ze vertrouwen. Ook andere merkrijders, met een account op Amazon, kunnen eenvoudig door worden benaderd, waardoor het voorlopige huwelijk tussen Amazon en Hyundai op de korte termijn een uitdaging zou kunnen vormen voor veel dealers.
Het duurde even…
Het heeft lang geduurd voordat Amazon eindelijk met meer dan een teen de online automotive retail betrad. Dat had voornamelijk te maken met twee wetten in de VS. Ten eerste is er een franchisewet die in het voordeel van de dealer werkt. Die wet verbiedt fabrikanten om auto’s rechtstreeks aan eindgebruikers te verkopen. Ze moeten dus een dealerframework gebruiken. Tesla heeft deze wet met succes in een aantal staten aangevochten, maar in veel andere staten heeft het merk de rechtszaken verloren. De tweede wet schrijft voor dat een koopcontract een ‘natte handtekening’ moet hebben. Een digitaal ondertekende overeenkomst heeft dus geen enkele juridische waarde, met alle gevolgen van dien.
Is het, zoals ik in mijn vorige artikelal schreef, een gevaar voor de hele automotive retail om Amazon te laten zien hoe deze markt werkt? Op het moment dat Amazon de ins en outs kent, kunnen ze opschalen naar een niveau dat wij ons nauwelijks kunnen voorstellen. Het cash heavy bedrijf zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de beurswaarde van Stellantis te betalen en vervolgens met meer dan tien merken de aanval op de hele branche te openen. Gezien de dynamiek tussen Jeff Bezos en Elon Musk, schat ik in dat ze geen vrienden zijn. En als de een de ander een hak kan zetten, zal hij het waarschijnlijk niet laten…