Ander platform, andere communicatie!

Je communiceert anders op Facebook, dan op Instagram, dan op Linkedin!

In Nederland kent bijna iedereen Marktplaats. Je kan rustig zeggen dat Marktplaats zo Nederlands is als Ebay Amerikaans is. Het betekent ook dat de website de Nederlandse handelsmentaliteit in zijn genen heeft zitten. Wij drijven als Nederlanders wekelijks voor miljoenen euro’s handel op het platform, van kastjes, kleding, motoren, fietsen en zeldzame theekopjes tot auto’s.

We bieden, bellen en sturen berichten aan adverteerders die Marktplaats zien als een digitale marktplaats waar vraag en aanbod samenkomen. Het is die verscheidenheid van kopers en verkopers waardoor het platform een unieke positie binnen het online occasion landschap heeft. Marktplaats is in dit opzicht geen ‘standaard’ autoportal.

Autoportals
Terwijl reguliere autoportals alleen maar auto’s verkopen – uitzondering daargelaten – verkoopt de Ebay-dochter alles. En dat betekent dat het gedrag, de manier waarop consumenten het platform gebruiken, anders is. Als je gisteren op Marktplaats een servies hebt gekocht, en je kijkt vandaag voor een auto, dan verandert je gedrag niet plotseling omdat je in de markt bent voor een stuk blik met vier banden en een stuur. Er zit voor verkopers op Marktplaats dus maar één ding op, en dat is ons gedrag veranderen aan de koper.

Social Media
Eigenlijk is dit een normale gang van zaken. Kijk maar eens naar social media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Op Facebook communiceer je op een andere wijze met elkaar dan op LinkedIn. Zelfs op Instagram en Facebook, die van dezelfde eigenaar zijn, gedragen mensen zich compleet anders. Iedereen snapt dat LinkedIn veel meer een zakelijk platform is dan Facebook. Als autobedrijf doen we precies hetzelfde. We communiceren via ons LinkedIn-account anders dan via onze Facebook-pagina of onze eigen website.

Biedingen
Op Marktplaats ontstaan leads op een andere manier dan bijvoorbeeld op Autoscout24. De particuliere klant op Marktplaats is gewend om te bieden als startpunt voor een dialoog met de verkoper. In de praktijk is een (laag) bod voor veel verkopers het startpunt om deze dialoog gelijk te beëindigen. Nog een verschil: de particuliere klant op Marktplaats communiceert bij voorkeur via de app van de site. Dat gebeurt met vrij korte berichten die aan duidelijkheid vaak niets te wensen overlaten. Als deze berichten vervolgens als e-mail binnenkomen in de mailbox van het autobedrijf, dan komt de content wellicht wat zwart/wit over. Terwijl diezelfde tekst binnen de app normaal is. Want we hebben op dezelfde manier gisteren die kast gekocht!

Leads via een LMS
Als je leads zoveel mogelijk op dezelfde wijze antwoord geeft, dus bij voorkeur in de app, dan zul je zien dat je engagement, oftewel de hoeveelheid dialogen met leads, direct omhoog springt. Werk je niet in de app, maar via e-mail of via een lead managementsysteem zoals Lef of Websolve, zorg er dan voor dat je het gescrambelde (verborgen) e-mailadres gebruikt en niet het echte adres. Het gescrambelde e-mailadres zorgt er namelijk voor dat jouw antwoord via een pushnotificatie in de app bij de klant binnenkomt in plaats van in de mailbox van de klant. De ervaring leert dat mensen veel vaker naar de app kijken dan naar hun mailbox.

Stuur je via het e-mailadres een bericht, dan moet je dat zien als een WhatsApp-bericht. Simpel, kort en verkoopgericht. Het bericht moet vrij zijn van html, linkjes en andere onnodige toevoegingen, zodat jouw lead alleen het hoogstnoodzakelijke ziet en niets anders.

Marktplaats is een wereld op zich en heeft zijn eigen unieke karakter. Gebruik dit in je voordeel en laat je niet verleiden om leads op dezelfde manier te behandelen als op andere portals. Hoe beter je jouw stijl van leadopvolging aanpast aan de spelregels van het platform, hoe succesvoller je uiteindelijk bent.

Over Paul

Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…