Laat mij het uitleggen. De afgelopen twee weken ben ik veel aan het werk geweest bij Ligier en Experience Store Doesburg. Ik heb echt plezier gehad in het verkopen van brommobielen, waaronder een nieuwe Ligier en drie occasions.
Nu moet er natuurlijk ook afgeleverd worden, maar hoe doe ik dat als ik er niet altijd ben? Het begint natuurlijk bij de verkoop zelf, waarbij ik mijn klanten moet uitleggen hoe de procedure in zijn werk gaat. Ik vertel dan dat Gerard contact opneemt en vanaf dat moment aanspreekpunt is en ook de aflevering zal verzorgen. Is Gerard aanwezig, dan stel ik hem direct voor, is hij er niet dan belt Gerard de volgende dag. En precies zo hebben we het afgelopen zondag en maandag gedaan.
Gerard levert dus de auto’s af, en ik heb tijd om andere dingen te doen, bijvoorbeeld meer auto’s verkopen in de winkel omdat mijn mentale scherpte voor deals en leadopvolging intact blijft en niet wordt gekaapt door administratie, afleveringsperikelen en alles wat bij een aflevering komt kijken.
Zondag verkopen
Daar zat ik over na te denken, toen ik afgelopen zondag op de zaak in Doesburg was. Ik had twee afspraken, eentje voor een nieuwe Ligier en eentje voor een Lynk en Co, en beide kon ik goed verkopen op die dag. Niet omdat de prijs per se goed was, of omdat de mensen leuk en transactiebereid waren, maar ook omdat ik mentaal vrij was. Ik had geen mailtjes, telefoontjes, appjes of wat dan ook. Ik had 100% tijd en aandacht voor de klant. Iets dat je als verkoper vijf dagen per week zou willen hebben voor je klanten. Heb je die aandacht, dan merkt de klant je energie en je transactiebereidheid om hen te helpen met hun mobiliteitsvraagstuk.
Inmiddels heeft Gerard twee van de vier door mij verkochte auto’s afgeleverd en de klanten hebben niet naar mij gevraagd en vonden het niet nodig dat ik de aflevering deed. Immers, ik had al het voorwerk al gedaan, en zolang de afspraken die je maakt met je klant omschreven staan en uitgevoerd worden, is er niets aan de hand.
Natuurlijk mag de verkoper bij de aflevering een kop koffie drinken met de klanten en hen veel plezier wensen, maar de verkoper hoeft niet af te leveren en zal vele malen meer kunnen verkopen dan hij nu doet, zeker op online leads.
Persoonlijk contact
Ik weet ook wel dat veel bedrijven het persoonlijke contact tussen de verkoper en de klant willen koesteren, daar ben ik het 100% mee eens, maar de meeste verkopers zijn passanten, de klant moet een connectie krijgen met het bedrijf en dat begint met een goede verkoop waarbij de verkopers niet alleen fysiek aanwezig zijn, maar ook mentaal. En het begint met de juiste aflevering door welk poppetje dan ook! Wij zijn bij Ligier en Experience Store nog niet zover, maar we roeien rustig verder totdat we de schaalgrootte wel hebben! Heb je de mankracht binnen jouw bedrijf, zorg dan voor een duidelijk verkoop- en afleverproces met de juiste mensen. Uiteindelijk zul je meer verkopen en een betere band tussen klant en bedrijf creëren.