Autovak journalisten zijn slapers

10 april 2009, Paul

Autovak journalisten zijn slapers

Ja, die stelling durf ik wel aan! Vandaag kwam de AM binnen voor insiders, de Automobiel Management, het blad wat goed ingevoerd dient te zijn in alles wat in Automotive land bezig houdt en vandaag hadden ze zowaar een artikel over onze tak van sport: “online een nieuwe auto kopen” en uiteraard is de strekking van het verhaal negatief!

Buiten het feit dat deze vakjournalisten een artikel met fouten gewoon overnemen van Adformatie zonder een bronvermelding is al storend, maar dat goed ingevoerde journalisten zo slecht onderzoek doen naar feiten is onthutsend.

Het hele stuk ademt uit dat online verkoop van nieuwe auto’s nooit zal lukken en als echte calvinisten zoeken we vooral naar argumenten die ons vooraf ingenomen standpunt zal bevestigen. En natuurlijk was en is directauto.nl een sof, een flater, maar ligt dat aan het product en de visie erachter of aan het feit dat de klant niet aan online aankoop zou willen doen? Directauto.nl was aanbod gestuurd met auto’s die nooit verkochten konden worden(Cadillacs, Hummer, Alfa’s) in verkeerde kleuren, specificaties en prijzen. Dit zijn bij uitstek producten waar je een zeer goede fysieke verkoper voor nodig hebt en deze auto’s laten zich ook in de toekomst niet online verkopen.

Vehiko.nl? Bestaat niet meer en is alleen in België live, men is slechts enkele weken live geweest in Nederland en is al maanden uit de lucht, dus wat betreft onderzoek naar het stuk wat je schrijft? En wat verkoopt het? Leads niets meer en niet minder, net als bij de Autodealershopper.nl verkoopt het alleen leads, meer niet. Dus geen directe verkoop online.

Skoda-direct.nl een goede website, zit goed in elkaar, voorwaarden kloppen, look en feel klopt, prima. Alleen maken de fout door geen inruil en meer aanbod aan te bieden. Buiten het feit dat een importeur zich niet met verkoop aan eindgebruikers moet bemoeien. Echter in het stuk wordt heerlijk uitgehaald dat er slechts 6 verkocht zijn, slechts 6. Eigenlijk zijn 6 Fabias die op zo’n manier verkocht zijn in die specifieke kleur met die specifieke korting en dus niet meer, best een goede prestatie dus! Want 6 kunnen er ook de volgende maand 12 worden.

Wat men schrijft over Nieuweautokopen.nl, het zal wel. Nieuweautkopen.nl verkoopt bijna uitsluitend vraag gestuurd en dus geen restpartijen en dealervoorraden. Dit was in 2005 de kapstok van het persbericht en sindsdien kijkt men wellicht nooit wat wij echt doen, jammer want in het eerste kwartaal van 2009 hebben we al bijna de aantallen van heel 2008 gehaald. En ja ik zie de journalist al denken, dan heb je in 2008 wellicht te weinig verkocht? Dat kan kloppen, alleen is het bij mij half vol, het glas dan.

Internet heeft alles in zich om de toekomst te zijn voor het dealerkanaal, het is transparanter, veiliger, sneller en goedkoper. Laat iedereen maar denken dat internet zich alleen maar leent voor oriëntatie en niet voor de koop. Wordt wakker en vraag het eens aan Arke of ING direct wat internet voor je kan doen? Het merkkanaal is te duur en internet kan daar een perfecte aanvullende rol in spelen, als je maar weet hoe het spel gespeelt kan worden en als je er maar voor open staat, want het merkkanaal maakt niet uit hoe de toekomst eruit gaat zien, dat bepaald de consument!

Je kóópt niet online, je beslist online! Dat was de mening van AM. In mijn beleving is beslissen, kopen en ik ben graag bij het beslismoment! Laat het ruiken en proeven maar over aan andere(dealers) en als men beslist ben ik er graag bij en dan is de aankoop van een nieuwe auto een rationele en geen emotionele keus meer!

In het artikel wordt het uiteraard de VS aangehaald, als dat het daar ook niet zou werken, nu weet ik niet, of we de VS op Automotive gebied als leidend mogen ervaren, maar na vele bezoeken aan de VS en contacten met Internet Sales verkopers weet ik wel beter.

Laatste stuk wat in het artikel wordt aangehaald is het feit van de statistieken: 4% van de West-Europeanen zal een auto online willen aanschaffen. Op een slechte markt van nu van bv 100 000eenheden particulier en daarvan 4%, is een potentieel van 4000verkochte auto’s online, al met al een leuk aantal in deze tijd. 60% weet het niet en 36% wil er niet over denken. Zal dat komen omdat er nog weinig aanbieders zijn? Het ligt er maar aan wat je wilt zien en als vakjournalist sluit je liever blijkbaar de ogen.

Welterusten dan maar!