Besteedt u net zoveel aandacht aan uw vertrekkende bezoek online als offline?

5 januari 2016, Paul

De vertrekkende bezoeker offline is nog niet verloren voor u als autobedrijf!

Online bezoekers

We weten inmiddels dat de gemiddelde bezoeker slechts 1.3 dealers bezoekt voordat hij de beslissing neemt om ergens te kopen. Nu zegt die statistiek veel of eigenlijk ook weinig. Immers, als je er verder niets mee doet, dan zegt het ook niets. Met dit cijfer weten we dat alle offline bezoekers met minimaal een prijsvoorstel de deur uitmoeten en dat we een lost sale traject moeten lopen. Doen we dat ook met de online bezoeker?

Een bouncepercentage op zich, zegt niets…

Als je als dealer wekelijks je Google analytics doorloopt, focus je dan niet al te veel op bijvoorbeeld het bouncepercentage, maar op andere KPI’s, die je meer inzicht geven in de prestatie van je dealerbedrijf online. Als je fysiek slechts 1.3 bezoeken krijgt per sale, is dat online een veelvoud. De klant oriënteert zich namelijk nog steeds hetzelfde als ‘vroeger’, echter dan volledig online…dus daar moet je present zijn. Bijvoorbeeld; als de bezoeker binnenkomt via Marktplaats en direct landt op de juiste pagina en daar dan bijvoorbeeld 1 minuut blijft, waarbij die alle informatie opneemt voordat deze bezoeker ‘bounced’, dan heeft die exact gedaan wat er verwacht werd en je hebt gedaan wat je moest doen: de informatie snel en duidelijk kenbaar maken aan de bezoeker.

Investeer je nog een keer in die bezoeker?

De meeste bezoekers komen op jouw website via drie soorten kanalen: Direct verkeer, Betaald verkeer of organisch verkeer. Op al die kanalen heb je als dealer geld, tijd en energie geïnvesteerd. Die investering heeft geresulteerd in een bezoek, hoe klein dan ook. Maar moeten wij het hierbij laten? Immers, niet iedereen converteert in een lead (call of email). Al die bezoekers hebben klaarblijkelijk wel een doel gehad om je website en dus je belangrijkste dealershowroom te bezoeken zonder te converteren. Prima dat dus sommige van die bezoekers fysiek en onaangekondigd binnenkomen, maar wat doen we met al die andere bezoekers?

Remarketing is een echte tool!

Remarketing op deze bezoekers is de daadwerkelijke gamechanger. Veel dealers gebruiken hem al terecht op hun actiewebsites, maar te weinig op de echte dealerwebsite. Want ook service en parts bezoekers hebben het recht op onze attentie middels remarketing. Als je de eerste investering hebt gedaan, en de bezoeker hebt kunnen verleiden tot een bezoek aan je website, doe dan ook de extra stap en investeer in deze bezoeker net zo lang, totdat deze online iets bij jou doet. Immers, ook die bezoekers die ‘bouncen’ kunnen je volgende klant zijn….

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.