Blog: De klant zal dan wel geen interesse hebben…..

15 mei 2014, Paul

Autoverkoop is een raar VAK!

Nieuwe auto verkoper

In ons vak, het auto-verkoopvak kom je vele professionals tegen. Echte pro’s die verkopen naast leuk vinden, ook trots zijn op het feit dat ze verkoper zijn. Echter het merendeel van de autoverkopers kunnen er eigenlijk niets van, zien het als een opstap naar het heilige der heilige: verkoopmanager annex excel-fetisjist! Dat willen ze liever worden, verkopen is slechts een hobbel die genomen dient te worden.

Zonder Sales geen toekomst
Echter zonder verkoop en goede verkoper is elk bedrijf kansloos. Net als in de politiek moet je je product wel verkopen en heb je minimaal doorzettingsvermogen nodig en een mentaliteit om te willen slagen zonder de ‘ander’ de schuld te geven.

In mijn vele presentaties bij dealerbedrijven kom ik dan altijd dezelfde weerstanden tegen….modellen, merken zijn niet goed, buurman geeft meer inruil, meer korting etc etc. Het is een klaagzang van niet relevante zaken, waar je als verkoper toch al geen invloed op hebt…

Eigen schuld
Als je nu er gewoon anders mee omgaat en elke verloren deal gaat beschouwen als je eigen fout, en wat had je in dat geval beter kunnen doen? Dan ga je ook anders nadenken. Immers wellicht had je dan wel een tweede, derde, vierde keer gebeld met de klant. Had je je e-mail wel anders geschreven met een motivatie waarom de klant bij jouw wel aan het goede adres is. Spreek je de voicemail wellicht anders in…..immers klanten die niet terug bellen zijn wel ge├»nteresseerd, alleen niet in jouw blijkbaar en jij bent de enige die het zelf kan veranderen! Als jij jezelf en je bedrijf niet verkoopt via je communicatie al dan niet per telefoon, mail, sms etc geef dan niet de schuld aan de klant, aangezien die dan alleen maar de prijs heeft om te vergelijken en een keuze dient te maken, dit is namelijk jouw fout! Verkoop je geen toegevoegde waarde, dan krijg je ook geen toegevoegde waarde in de vorm van een betere prijs!
Immers er is altijd iemand die scherper wil verkopen, dus prijs is vaak zelf iets wat de verkoper als argument gebruikt om een deal te sluiten, de klant wil de goede keuze maken, niet alleen maar de goedkoopste…

Verkoop in het digitale tijdperk
En aangezien de verkoop in het digitale tijdperk alleen maar BELANGRIJKER wordt, dien je daarop te schakelen! Wees er blij mee, dat sales de prio is en blijft en ja doe is gek, lees een verkoopboek of twee vrijwillig en wordt een gewoon een vakman, in plaats van iemand die het als een tijdverdrijf ziet naar iets anders…