Blog: Het opvolgen van online leads in de Automotive

12 mei 2015, Paul

Proces, waarbij het toeval is uitgesloten is het voornaamste verschil tussen geen en wel succes!

60 regel

Het opvolgen van online leads is een proces gestuurde bezigheid welke elke autoverkoper kan volgen. Immers de verkoper is diegene die wij in het dealerbedrijf van de meeste werknemers, het meeste betalen en welke met de secundaire arbeidsvoorwaarden ook best meer van mogen vragen.

Online leads
Er wordt vaak namelijk door veel autoverkopers af gegeven op online leads als het ware dat dit alleen maar prijskopers zouden zijn. Nu is dat in 22% van de gevallen ook wel zo, maar in 78% van de gevallen dus niet. Immers er is er altijd maar eentje wel de goedkoopste is in de markt en wil je dat niet zijn, dan zul je op een andere wijze moeten en willen omgaan met je online leads. Immers een lead is slechts een startpunt van een dialoog, en niet meer en zeker niet minder.

Dialoog
Het is onze taak als autoverkopers om deze dialoog welke de klant online is begonnen voort te zetten op een procesmatige wijze. Wat betekent dat je moet uitschrijven op welke wijze je elke lead, van welke bron dan ook, gaat opvolgen en wat het doel is. Het doel kan zijn: een showroom afspraak. Echter als iemand dat dan niet wil en eerst een offerte wil, hoe ga je daar dan mee om?

Doel
Het doel is namelijk zoveel mogelijk auto’s verkopen, het doel is dus niet om met zo’n min mogelijk energie je aantallen te doen. Immers de klant van tegenwoordig, vooral bij de vecht volume merken, hebben meer energie nodig dan ooit te voren. Een proces kan je daarbij helpen. Een proces waarbij het toeval wordt uitgesloten en dat je elke lead genoeg energie geeft zodat je jezelf ook de kans hebt gegeven op de deal

Een paar van die zaken welke je zou kunnen omschrijven in een proces waarop je consistent wilt zijn, zijn de volgende:

• Hoe vaak bellen en mailen om contact te krijgen (er is geen fout antwoord, 2x bellen kan, 15x proberen kan)
• Gebruik ik e-mail en voicemail templates?
• Wat is mijn doel bij eerste contact(verkopen, afspraak maken, proefrit, offerte)
• Welke gegevens heb ik minimaal nodig voor mijn CRM
• Etc etc

Rocket Science
Het is allemaal geen rocket science, maar alleen al het omschrijven van en het nadenken over geeft al zo’n verschil met de huidige werkwijze welke getypeerd wordt door toeval en dat is zonde van elke energie die je erin steekt als verkoper. Uiteindelijk willen we allemaal meer auto’s verkopen en online leads zijn daarvoor een uitstekende aanzet.