Blog: Is de autoverkoper wel klaar voor de nieuwe klant?
12 juni 2014, PaulInvesteert de autoverkoper wel genoeg in zich zelf en de klant?
De laatste 4 weken heb ik meer dan 20 trainingen annex presentaties gegeven over de autoverkoop online en met welke processen je dan allemaal mee te maken krijgt wil je daarin succesvoller worden.
Wat dan opvalt is dan de gemiddelde autoverkoper snapt dat de verkoper het meest essentiële in dat proces is, echter de meeste willen daarin geen extra stappen maken, om daarin succesvoller te worden. De online verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s is namelijk meer een proces-kwestie dan een prijs-kwestie. En daarin speelt de verkoper een cruciale rol.
Voorkwalificeren
Het voorkwalificeren van leads en of concurrentie is dan dodelijk…namelijk de meeste bezwaren die ik tegenkom in deze sessies is dat buurman X toch de auto’s weggeeft en dat ze daarin niet mee willen gaan….prima. Dat is een goed startpunt om met een online lead om te gaan, staan voor je prijs, niets mis mee. Maar……als je dan vraagt aan die zelfde verkoper wat doe je dan met die lead, dan blijft het………stil, u snapt het!
Why Buy from me?
Het simpele is namelijk, dat 90% van de verkopers hun DNA, of die van het bedrijf, of van het merk niet met enthousiasme, passie kunnen ‘verkopen’ Men blijft steken in kreten, als:’wij komen onze afspraken na’ of ‘beste service’ niets waar een klant meer voor wil betalen. Maar net als in het echte leven wil de klant best meer betalen voor een goede, of zelfs fantastische koopervaring, immers mensen willen vermaakt worden, zie de entertainment industrie! Echter het aanvragen van een offerte cq prijs, wat volkomen normaal is voor iedereen buiten de automotive branche, is voor de meeste klanten een gevecht voor de juiste informatie en diegene die het makkelijk maakt voor die klant en daarmee een perfecte klantervaring creëert wint meer deals met betere prijzen dan de deals die die verliest op dealer X die het toch niet wil snappen….